Uusi julkaisu Etelä-Pohjanmaan matkailun ennakoinnista

kansikuva

Eteläpohjalaisen matkailun toimintaympäristöä luonnehtivat maaseutumaisuus, suuret yleisötapahtumat ja lapsiperheille suunnattu tarjonta. Valtaosa matkailijoista tulee kotimaasta, ja yksi tunnistetuista haasteista matkailun toimintaympäristössä on alueen heikko matkailubrändi.

Nyt toteutettu ennakointityö pohjautuu matkailun kansainvälisiin, valtakunnallisiin ja muilla alueilla jo toteutettuihin ennakointeihin. Lisäksi alueen 27 matkailualan toimijaa antoi näkemyksensä trendien tärkeydestä eteläpohjalaisesta näkökulmasta sekä alueellisista muutosvoimista.

Keskeisiä elementtejä ovat yhteistyön laajuus ja toteutustavat, yrittäjien ikääntyminen sekä työvoiman saatavuus. Olennaista on lisäksi tunnistaa kohderyhmät ja saada viestittyä tarjonnasta. Matkailutoimialaan vaikuttavat lisäksi alasta riippumattomat asiat, kuten yleinen taloustilanne. Ennakointityön tavoitteena on ollut tunnistaa näitä tekijöitä sekä sanoittaa mahdollisia kehityskulkuja, jotta varautumista ja tarvittaessa suunnan muuttamista voitaisiin tehdä proaktiivisesti.

Etelä-Pohjanmaan matkailun ennakointi 2035 tehtiin Töysän Säästöpankkisäätiön tuella.

Kettunen, S., Järvinen, E., & Jyllilä, S. (2024)
Etelä-Pohjanmaan matkailun ennakointi 2035
Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 188

Koko raportti löytyy Theseuksesta.