SeAMK Innovaatioviikko haastaa ensimmäisen vuoden opiskelijoiden luovuuden

Frami F:n lasipalatsiin kokoontuneet opiskelijat saivat tehtäväkseen pohtia keinoja vaikuttaa kouluruuan arvotukseen ja ruokahävikin vähentämiseen. Toimeksiantajana on SeAMKin koordinoima Wasteless-hanke.

Noin 600 SeAMKin ensimmäisen vuoden opiskelijaa oli maanantaiaamuna yllätyksen edessä. Lukujärjestyksissä oli tiedossa kokoontumispaikka ja nimi SeAMK Innovaatioviikko, mutta varsinainen ohjelma opiskelijoille selvisi vasta parin ensimmäisen tunnin aikana.

Innovaatioviikon ajaksi opiskelijat jaettiin monialaisiin tiimeihin, ja kumppaniyritykset ja -organisaatiot esittelivät heille maanantaiaamuna tehtävänsä. Tiimeillä on viisi päivää aikaa vastata haasteeseen, ja perjantaina opiskelijat esittelevät tuloksensa toimeksiantajille. Tiimejä ohjaavat SeAMKin henkilökunnan jäsenistä valitut valmentajat.

Kolmatta kertaa SeAMKissa järjestettävällä Innovaatioviikolla on mukana kaikkiaan 13 toimeksiantajaa: Prima Power, Atria Suomi, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Mokka Market, Siirtolaisuusinsituutti, City Kauppapaikat, Etelä-Pohjanmaan Osuuspankki, OmaSp, Wasteless-hanke, Opiskelijakunta SAMO, Aspa, Ähtärin kaupunki sekä Seinäjoen kaupunki.

Toimeksiannoissa opiskelijat pääsevät pureutumaan muun muassa kaupunkien vetovoimaan, taloustaitojen kehittämiseen, keskusta-alueen yrittäjien yhteiseen tekemiseen tai elintarvikeyrityksen vastuullisuusviestintään.

Kasa post it -lappuja ja tusseja pöydällä.
Innovaatioviikon yhtenä tavoitteena on soveltaa Design Thinking -menetelmää käytännössä.

SeAMK Innovaatioviikko on osa ensimmäisen vuoden opintoja, ja sen yhtenä tavoitteena on soveltaa Design Thinking-menetelmää käytännössä. Menetelmän avulla voidaan ratkoa haastavia ongelmia työskennellen kuin muotoilija: luovasti, visuaalisesti ja asiakaslähtöisesti. Viikon teemana on myös monialaisuus: tärkeä taito, jota jokainen opiskelija tulee tarvitsemaan työelämässä.

Lisätietoja:

Sirkku Uusimäki
palvelupäällikkö, SeAMK
+358408304253
sirkku.uusimaki@seamk.fi