SeAMK Talk: SeAMK Master School - Insinööri (ylempi AMK), Automaatiotekniikka
[Elisa]
Tervetuloa SeAMK Master Schoolin podcastiin. Minä olen koulutuspäällikkö Elisa Kannasto ja minun kanssa tänään juttelemassa on meidän tekniikan alan YAMK yliopettaja Petteri Mäkelä. Tänään keskitytään automaatiotekniikan YAMK-ohjelmaan ja aloitetaan ensin kuitenkin siitä, että Petteri, kuka sinä olet?
[Petteri]
Minä olen Petteri Mäkelä ja toimin yliopettajana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Opetan täällä ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa ja sen lisäksi vielä perustutkinnon puolella ohjelmointia ja sitten minulla on tutkimus- ja kehittämishankkeita liittyen tietotekniikkaan, paikannustekniikkaan ja sitten vielä autonomiseen ajamiseen tällä hetkellä.
[Elisa]
Ja käsittääkseni ohjaat myös oppareita, eikö näin?
[Petteri]
Kyllä joo.
[Elisa]
Joo. Hei, mikä on automaatiotekniikan YAMK-ohjelma?
[Petteri]
Joo, automaatiotekniikan YAMK-ohjelma on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluaa kehittää itseensä niin vaativissa asiantuntija- ja sitten myös esimiestehtävissä. Ja nimensä mukaisesti tämä koulutus liittyy automaatiotekniikkaan, eli tämä on jatko-ohjelma semmoiselle ihmiselle, joka on opiskellut esim. aiemmin ammattikorkeakoulussa automaatiotekniikkaa tai tietotekniikkaa, konetekniikkaa tai prosessitekniikkaa.
Ja varmasti tähän sopii myös muut alat.
[Elisa]
All right. Nyt ollaan aikamoisen kaukana meikäläisen viestinnän sisällöistä. Eli minkälaisissa tehtävissä nämä opiskelijat työskentelevät?
Meillähän yleensä työskennellään samalla kuin opiskellaan, niin minkälaisista työtehtävistä nämä opiskelijat tulevat?
[Petteri]
Joo, siinä on hyvin paljon vaihtelua. Aika usein työtehtävät liittyvät tuotekehitykseen. Täällä eteläpohjalaisia yrityksiä, jos mainitsee esimerkkejä, niin Epecillä, Finpowerilla, Pesmelillä, Exertuksella, monessa muussa yrityksessä, niin nämä meidän aiemmat opiskelijat on tosiaan siellä tuotekehityksen puolella työskennellyt.
Monesti automaatiojärjestelmien suunnittelussa, robotiikkaan liittyvissä tehtävissä ja niin edelleen. Jonkun verran on myös sitten ihan ohjelmissa tekniikkaan liittyvissä tehtävissä työskennellyt ja sitten mukana on myös sellaisia, jotka on projektipäällikköinä ja esimiehinä.
[Elisa]
Nyt kun mainitset noita yrityksiä, niin tutulta kuulostaa ja samalla, kun kerrot noista sisällöistä tai työtehtävistä, niin tulee mieleen, että tässä on aika paljon sellaisia käsillä olevia ehkä tietynlaisia bassanoja myös. Eli kyseessä on ala, johon tarvitaan koko ajan enemmän ja enemmän asiantuntijoita, eikö näin?
[Petteri]
Joo, kyllä näin on. Teollisuusautomaatio ja ylipäänsä automaatiotekniikan sovellukset, jos ajatellaan sitä, että paljonko automaatiota on esimerkiksi myytävissä tuotteissa, sanotaan nyt konepajateollisuuden tuotteissa ja niin edelleen, niin siellä tarvitaan hyvin korkeatasoista automaatiotekniikan osaamista, tietotekniikan osaamista ja tähän kysyntään me sitten vastataan tässä koulutuksessa.
[Elisa]
Ja minkäs kokoseksi koulutuskokonaisuudeksi tämä meillä muodostuu? Eli mitä se tarkoittaa opintopisteinä tai työmääränä?
[Petteri]
Joo, koulutus on 60 opintopistettä, niin kuin tekniikan alan ylemmät ammattikorkeakoulut aina on ja siitä 30 opintopistettä on sitten näitä opintojaksoja, eli kursseja ja toiset 30 opintopistettä on sitten opinnäytetyö.
[Elisa]
No toi opinnäytetyö on siis puolet ohjelmasta, eli mitä se tässä tapauksessa voisi olla? Mitä se opinnäytetyö tekniikan alalla on?
[Petteri]
Joo, opinnäytetöitäkin on tietysti hyvin monenlaisia. Ne saattaa liittyä tietysti automaatiojärjestelmien suunnitteluun, robotiikkaan, konenäköön tai sitten hyvin usein myös sinne tätä yrityksen prosessien kehittämiseen, että siellä on vaikkapa tuotekehitysprosessi, jota halutaan sitten kehittää siellä yrityksessä ja sitten se opinnäytetyö liittyy siihen.
[Elisa]
Meillähän on aika edistyksellinen robotiikan labra täällä SeAMKin tiloissa myös, niin onko nämä meidän opiskelijat, pörrääkö ne siellä kun ne tekee opinnäytetyötä vai onko ne siellä yrityksissä sitten tekemässä?
[Petteri]
Yleensä opinnäytetyöt tehdään yrityksiin, mutta kyllä meillä on paljon esimerkkejä myös siitä, että osa siitä opinnäytetyöhön liittyvistä asioista voidaan tehdä ja sitten meidän laboratoriossa myös käyttää meidän robotteja ja muuta laitteistoa.
[Elisa]
Aivan. No tuleeko sinulle mieleen tämmöisiä tyypillisiä oppareita? Sinä mainitsit kehittämistehtävät, mutta mitä se voisi esimerkiksi olla?
Tai oletko itse ohjannut jotain tosi kiinnostavaa opparia tässä viime aikoina automaatiotekniikan alalla?
[Petteri]
Kyllä, yksi opinnäytetyö oli semmoinen, missä tehtiin niin sanottua virtuaalista kaksosta. Eli tämmöinen automaatio tai liikkuva työkone, niin siitä oli tehty virtuaalinen malli ja tätä virtuaalisen mallin avulla pystyttiin sitten näitä ohjausohjelmistoja testaamaan.
[Elisa]
Kiinnostavaa, joo. Nyt mä en osaa enää edes kysyä enempää, koska mä olen niin kaukana tästä maailmasta, mutta siis kuulostaa siltä, että koko ajan mennään vähän sinne, missä taivas on rajana, että teillä kokeillaan uutta ja kehitetään jatkuvasti semmoista, mitä ei välttämättä osaa edes ajatella.
[Petteri]
Joo, kyllä. Tämä on erittäin hyvä ohjelma niille, jotka on tekniikasta kiinnostunut. Tässä monipuolisesti on robotiikkaa, konenäköä, teollisuuden ohjausjärjestelmien suunnittelua.
Sitten meillä on kursseja myös tuotekehityksen johtamiseen ja projektien johtamiseen liittyen. Siinä tulee esimerkiksi projektipäällikön tehtäviä ja esimiestehtäviä ajatella myös hyvää koulutusta.
[Elisa]
Joo, pitikin just kysyä tuosta, että moni tekee YAMK-tutkinnon just siksi, että haaveilee esihenkilötehtävistä tai tämmöisestä johtamisesta ja kehittämisestä. Minkä verran sitä onko meillä asiantuntijuutta siirtää sinne yrityselämään tässä aiheessa?
[Petteri]
Kyllä varmasti. Tämä tuotekehityksen johtamisen kurssi, mitä meillä on, niin ei kovinkaan monessa ammattikorkeakoulussa ja ylemmän ammattikorkeakoulun puolella ole. Se antaa erittäin hyvät valmiudet sinne asiajohtamisen puolelle.
Sitten on tämä projektitoiminnan johtaminen, mikä liittyy samaan aihekokonaisuuteen. Nämä kysymykset tulevat kaikille vastaan. Vaikka olisi asiantuntijatyössä, niin näitä tietoja ja taitoja, mitä näillä johtamisen kursseilla tarvitaan tai niitä siis tarvitaan.
[Elisa]
Eikös näin, että näitäkin kursseja on mahdollisuus myös opiskella avoimessa ylemmässä AMK:issa? Että ei välttämättä, jos ei ole ihan varma siitä koko tutkinnosta, niin pystyy poimimaan sieltä myös paloja.
[Petteri]
Joo, kyllä. Sitten vielä mainitsisin sellaisen, että tässä on myös tietotekniikan ja ohjelmoinnin kursseja. Eli meillä on tällainen ohjelmistotuotannon menetelmä, missä meillä on huippuasiantuntija tätä kurssia pitämässä.
Tämä liittyy myös automaatiojärjestelmien ohjelmointiin, mutta myös niin sanottuun tavalliseen ohjelmointiin. Tämä antaa myös sinne johtamiseen liittyvää osaamista, mitä tarvitaan.
[Elisa]
Kuulostaa siltä, että sinä teet tosi aktiivisesti yhteistyötä yritysten kanssa, koska tähän ohjelmaan tulee näitä asiantuntijoita liike-elämästä. Miten sinä bongaat meille ne parhaat tyypit?
[Petteri]
Joo, se on varmaan pitkän kehityksen tulos, että osa on työkavereita aiemmista työpaikoista. Sitten meidän TKI-hankkeiden kautta ollaan muodostettu yhteyksiä yrityksiin ja sitä kautta saatu hyviä luennoitsijoita kanssa.
[Elisa]
Juuri näin. No, minkälaista palautetta opiskelijoilta on tullut tästä ohjelmasta?
[Petteri]
Erittäin hyvää pääsääntöisesti, että opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä ja kokeneet, että ne ovat saaneet tältä sitä tietoa, mitä ovat tulleet hakemaan.
[Elisa]
Me puhuttiin jo sisällöistä tässä, että mitä opiskelijat opiskelee, mutta miten tässä ohjelmassa konkreettisesti opiskellaan?
[Petteri]
Tietysti monenlaisia kursseja ja osa näistä opinnoista on semmoisia, että niitä voidaan opiskella etänä ja osan tunneista voi opiskella etänä, mutta tässä on kaksi opintojaksoa, mikä vaatii jonkun verran läsnäoloa myös, että meillä on laboratoriot, missä niitä asioita käsitellään. Robotiikan laboratoriossa sitä on juuri uusittu ja siellä tehdään sellainen tuotantojärjestelmä, joka mahdollistaa joustavan piensarjatuotannon. Siellä on siis useita pieniä tuotantosoluja, joita voidaan konfiguroida joustavasti ja materiaalia liikutellaan näiden tuotantosolujen välillä.
Ja että tätä asiaa pystytään sitten hyvin opiskelemaan, samoin kuin koneen näköä, niin se vaatii myös jonkun verran läsnäoloa labroissa.
[Elisa]
Mä oon enemmän mukana kehittämässä liiketoimintaosaamisen ohjelmaa ja siellä meillä ainakin tosi paljon oppimistehtävistä sidotaan sinne omaan työhön ja omaan organisaatioon, niin pystyykö tässä automaatiotekniikassa hyödyntämään omassa työssä olevaa kehittämistä, kuinka paljon opintojaksoilla?
[Petteri]
Kyllä pystyy. Esimerkiksi teollisen internetin opintojaksolla se perustuu osittain siihen, että siinä ne tehtävät, mitä kurssilla on, niin kohdistetaan sinne omaan työpaikkaan.
[Elisa]
Meillä on nyt koko ajan enemmän ja enemmän esillä se, että SeAMKista tulee kansainvälinen ja täällä käytävilläkin alkaa kuulemaan paljon englantia. Mitäs tämän ohjelman kohdalla on? Onko tässä kansainvälisiä opintoja tai voiko tässä lähteä vaihtoon tai kuuluuko tähän kieliopintoja?
[Petteri]
Kieliopintoja ei varsinaisesti kuuluu tähän, että tämä opetus järjestetään nyt suomeksi. Toki kaikki materiaali on englanniksi tai suurin osa materiaaleista.
[Elisa]
Eli siihen pitää varautua ainakin sitten.
[Petteri]
Joo kyllä, mutta uskon, että opiskelijat on siihen tottunut, että tietotekniikan ja automaatiotekniikan maailma on kyllä englanninkielistä hyvin pitkälti.
[Elisa]
Juuri näin. Oletko sinä kuinka paljon tekemisissä enää meiltä jo valmistuneiden kanssa tai oletko kuullut minkälaisia uratarinoita, että mihin tästä koulutuksesta on ollut hyötyä?
[Petteri]
Ylemmästä ammattikorkeakoulusta ylipäänsä on kyllä erittäin paljon hyötyä työelämässä. Eli se parantaa asiantuntijuutta ja sen asiantuntijuuden kehittämisen kautta myös on sitten paremmat mahdollisuudet päästä esimiestehtäviin.
[Elisa]
Eli sitä kautta mahdollistetaan myös uusia urapolkuja?
[Petteri]
Joo kyllä. Ja toiset tietysti haluaa asiantuntijana kehittyä enimmäkseen, että näitä on molempia meillä. Ja on kyllä esimerkkejä siitä myös, että meidän opiskelijat on sitten työpaikalla hakeutuneet esimiestehtäviin tämän koulutuksen jälkeen.
[Elisa]
Aina välillä näkee tuolla verkossa keskusteluja siitä, että ylempää AMK:ia ei välttämättä tunnisteta yrityselämässä. Mutta mikä on sun kokemus täällä meidän alueella ja teollisuuden alalla ja tällä alalla, mihin tämä tutkinto liittyy?
[Petteri]
Kyllä mun kokemuksen mukaan tunnistetaan erittäin hyvin. Ja näistä yrityksistä, mistä meille opiskelijoita tulee, niin tuntuu siltä, että se sana leviää siellä yrityksissä. Ja yhä useammat niistä paikoista tulee tänne meille.
Meille kyllä tullaan muualtakin kuin sitten Etelä-Pohjanmaan alueelta. Tampereen seudulta tullaan hyvin paljon ja oikeastaan ympäri Suomen.
[Elisa]
Onko tämä siis ainut automaatiotekniikan ohjelma vai onko näitä muuallakin?
[Petteri]
Aina välillä on muualla. Metropolian ammattikorkeakoulussa on ollut, mutta en tiedä onko tällä hetkellä aktiivinen.
[Elisa]
Joo eli sillä lailla houkutellaan myös muualta osaajia ja ehkä sitä kautta tarjotaan myös alueen yrityksiin uusia kontakteja.
[Petteri]
Kyllä.
[Elisa]
No varmasti se sana kiirii sitten myös siinä, että muun muassa sinä teet paljon TKI-hankkeissa ja tässä tutkimus- ja kehittämistyössä yritysten kanssa yhteistyötä. Ja siinä käytte niitä keskusteluja. Kerro vähän lisää, mitä on TKI-hanke?
[Petteri]
TKI-hanke tarkoittaa tutkimus- ja kehitystoimintaa. Meillä on siis täällä ammattikorkeakoulussa projekteja, joissa sitten esimerkiksi teknologiaa kehitetään. Voisi sanoa, että tämä meidän uusi robotiikan laboratorio on kanssa tämmöinen TKI-hanke.
Eli siinä kehitetään uudenlaisia sovelluksia robotiikkaan. Tässä nyt meidän tapauksessa on tämä joustava piensarjatuotanto ja sen mahdollinen. Se on yksi esimerkki.
Toinen esimerkki TKI-hankkeesta on sitten, meillä on tämmöinen autonomisesti liikkuva työkone tai sen prototyyppi, mitä ollaan tässä kehitetty. Ja sitä ohjataan sitten tällaisella Robot Operating System 2 ROS2 -käyttöjärjestelmällä. Tämä on hyvin mielenkiintoinen projekti.
Eli että se työkone osaa sitten tuolla kulkea yhdestä paikasta toiseen paikkaan automaattisesti ja väistellä sitten esteitä.
[Elisa]
Just näin. Mä näinkin linkkarissa, että tähän haettiin myös tämmöisiä testiympäristöjä ja yrityksiä, joiden kaa tehdä. Niin mitä tuommoisella autonomisesti ajavalla ajoneuvolla voidaan tehdä?
[Petteri]
Niitä ollaan ottamassa tällä hetkellä aika paljon käyttöön eri puolilla. Teollisuusyrityksissä ja logistiikassa, myös tässä Etelä-Pohjanmaan alueella. Esimerkiksi semmoinen tapaus on nyt tuossa aktiivinen yhdessä yrityksessä, että mobiiliroboteilla tuodaan tavaraa lastausalueelta.
Kun tavaraa tulee sisälle, niin varastoon ja sitten tuotantolinjalle oikeisiin paikkoihin.
[Elisa]
Aivan, juuri näin. Mennään vielä siihen sun yliopettajatehtävään. Eli sä oot nyt meillä tekniikan alan YAMK-yliopettajana.
Mitä tekee YAMK-yliopettaja? Mikä sun rooli on esimerkiksi automaatiotekniikan opiskelijoiden kanssa?
[Petteri]
Mulla on tässä automaatiotekniikka, teknologiaosaamisen johtaminen ja rakennustekniikka. Pidän kursseja automaatiotekniikkaan ja sitten tämän teknologiaosaamisen johtamiseen liittyen. Mulla on tämä teollisen internetin kurssi ja sitten pieni pala tutkiminen ja kehittäminen kurssia.
Ja ajoittaa sitten sinne automaatiotekniikkaan myös vähän muutakin opetusta. Tässä YAMK-yliopettajan tehtävässä yksi suuri ja mielenkiintoinen ja mukava osuus on sitten näiden opinnäytetyön aiheiden miettiminen yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opiskelija tekee siinä pienen suunnitelman tästä opinnäytetyöstä ja sitten keskustellaan yhdessä, että minkälainen se ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö sitten on ja autan siinä sitten opiskelijoita eteenpäin.
[Elisa]
Näistä oppareistahan mä oon tehnyt myös yhden podcast-jakson, missä me juteltiin Pasi Junelin ja Piia-Mari Riihilahden kanssa, jotka on sun kollegoja tässä kehittämisen ja tutkimisen jaksolla. Ja sieltä saa hyvin lisää tietoa, että minkälainen on YAMK-opinnäytetyö. Opinnäytetyö yleensä herättää paljon tunteita opiskelijoissa.
Miten sä koet, että meillä saadaan niitä taklattua, jos tämä haastavaksi muodostuu? Meidän opiskelijathan on yleensä töissä samalla kun opiskelevat ja monella on perhekuvioita ja kaikennäköisiä elämänhaasteita siinä samalla. Niin miten meillä tämmöinen monimuotoinen opiskelu toteutuu?
[Petteri]
Mun mielestä toteutuu hyvin. Ei kannata liikaa pelätä sitä opinnäytetyötä. Kyllä siitä meillä on satoja esimerkkejä siitä, että se ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö on hienosti viety läpi.
Toki on elämässä joskus muitakin kiireitä ja kyllä siinä joskus voi tehdä niinkin, että aloittaa sitten sen opinnäytetyön hieman myöhemmin, kun se elämäntilanne siinä antaa sitten myöden. Kyllä meillä pääsääntöisesti opiskelijat sen ihan aikataulussaan kirjoittaa sen opinnäytetyön.
[Elisa]
Juuri näin eli sitä prosessia tavallaan säädetään itsenäisesti ja sitten tuetaan opiskelijaa siinä, että löydetään se hyvä aikataulu ja sillä lailla sopivat kuviot siihen.
[Petteri]
Meillä on opinnäytetyön ohjaajat. Minä sitten autan siinä aiheenvalinnassa Piia-Mari Riihilahden ja Pasi Junelin kanssa.
Sitten meillä tarjotaan vielä erikseen siihen kirjoittamiseen tukea. Kyllä siihen hyvin tukea on saatavilla ja opinnäytetyötä on turha pelätä, että se on oikeastaan pienempi asia mitä sitten etukäteen kuvitellaan.
[Elisa]
Juuri näin. Meillähän on esimerkiksi tämmöisiä kirjoittamispajoja, joihin voi tulla ihan vaan lauantaina istumaan ja kirjoittamaan muiden kanssa. Siellä on sitten viestinnän asiantuntijoita esimerkiksi tukemassa sitä, että miten saa muotoiltua sitä omaa tekstiä.
Ja jos esimerkiksi vaikka se onkin mallipohjan kanssa jotakin haasteita, niin siellä pystyy niitä hyvin taklaamaan. Minäkin olen sinne omia opiskelijoita ohjannut, että saa sillä lailla sellaisia tehospurtteja myös tehtyä siinä prosessissa. Mites vielä tästä ohjelmasta?
Unohdinko kysyä jotain olennaista. Onko jotain mitä haluat vielä lisätä automaatiotekniikan YAMK-ohjelmaan liittyen?
[Petteri]
Minä nyt ehkä kerron vielä nuo kurssit mitä tuossa on. Sellainen mukava piirre tässä on, että tässä on valinnaisuutta aika paljonkin. Se on 30 opintopistettä nämä kurssit.
Siinä on sitten kaksi kurssia pakollisia. Siellä on tämä kehittäminen ja tutkiminen ja sitten teollinen internet. Sitten on valinnaisia kursseja, missä on viisi kurssia annettuna ja niistä kolme täytyy valita.
[Elisa]
Ja tällä valinnaisuudellahan voi sitten säätää sitä omaa tutkintoa niihin just vaikka sen oman organisaation tai tulevaisuuden urasuunnitelmien mukaan.
[Petteri]
Nimenomaan näin.
[Elisa]
Sittenhän siellä on myös yksi valinnainen kurssi, jonka voi valita ihan koko Suomen tarjonnasta. Meillä on näitä yhteistyökorkeakouluja ja verkostoja joissa tai sitten vaikka kansainväliseltä puolelta, jolla sitten voidaan tarjota tavallaan mahdollisuus opiskella periaatteessa ihan mitä vaan.
[Petteri]
Kyllä, näin nimenomaan.
[Elisa]
Kunhan se menee sinne YAMK-tasolle. Kiitos Petteri, että esittelit meille automaatiotekniikan YAMK-ohjelmaa ja toivotaan, että me saadaan tosi paljon hakijoita.
[Petteri]
Kiitoksia.