SeAMK Talk: Restonomin verkkopainotteiset monimuoto-opinnot SeAMKissa, osa 2
[Haastattelija]
Hei ja tervetuloa takaisin kuuntelemaan Miran ja Mian ajatuksia monimuoto restonomiopinnoista. Ennen kuin mennään harjoitteluun ja työaiheisiin kysymyksiin, niin haluaisin kysyä, että oletteko te törmänneet restonomeihin liittyviin ennakko-olettamuksiin ja millaisiin?
[Mira]
Tästä ei itse asiassa ole kovin pitkä aika, kun sukulaiseni minulle tuumasivat tuossa joulukinkkua syödessä. Niin, että olet restonomi puolella, että mikä sinusta tulee, että tuleeko sinusta kokki tai tarjoilija. Tämä oli aika hauska, koska tästä tuli aika pitkä keskustelu siinä joulupöydässä.
Restonomin opinnot eivät ole sitä, että välttämättä työllistyy pelkästään tarjoilijaksi tai kokiksi, vaan se on tosi monipuolinen ala. Esimerkiksi sinusta voi tulla ryhmäpäällikkö, myyntiryhmäjohtaja, matkailualaan liittyviä töitä, ravintolapäällikkö tai keittiöpäällikkö. Tietenkin nämä opinnot voivat auttaa esimerkiksi yrittäjyydessä.
Jos haluaa perustaa oman yrityksen, niin ei ole sitä yhtä ainoaa tietä, vaan on hyvin monipuolisia erilaisia vaihtoehtoja. Voisin vaikka luetella näitä kuinka monta, mutta tässä oli nyt, mikä tuli itselle ensimmäisenä mieleen, että mitä on törmännyt näitä, kun on haastatellut ihmisiä ja he kertovat, mitä he tekevät työkseen ja mitä heillä on taustalla. Restonomitausta sieltä löytyy hyvin monelta ihmiseltä ja näistä teemoista tosiaan.
[Mia]
Kyllä, minulla on ihan samaa kokemusta tuosta, että oletko nyt kokki tai tarjoilija, mihin sitten työllistyt ja muuta. Tosi paljon on kyllä tullut sitäkin vastaan, että ei ole tiedetty, mikä se on. Sanoin, että opiskelen restonomiksi, sitten tulee ai tradenomiksi? Eikun restonomiksi.
On kyllä saanut selittää, mistä on kyse. Ei välttämättä, että joko se on kokki tai sitten ei tiedetä, mikä restonomi on.
[Haastattelija]
Kyllä, samoin on törmännyt just, että tietämys on hyvin vähäistä. Missä te olitte perusharjoittelussa ja oletteko vielä suorittaneet syventävän harjoittelun, jos olette, niin missä tai missä aiotte suorittaa?
[Mia]
Me ollaan itse asiassa molemmat Mira kanssa saatu hyväksi luettua työn kautta se ensimmäinen harjoittelu. Mutta sitten tämä syventävä harjoittelu, niin minä suoritin sen vuosi sitten ihan minun työpaikallani ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Se oli johtamiseen liittyvää ja sitten otin juuri meidän opiskelijat siihen.
Heitä sillä lailla johdin ja sitten kehitin sitä meidän toimintaa siellä ja uusia toimintamalleja, jotka on edelleenkin osa käytössä. Se oli aika kuitenkin monipuolinen se syventävä harjoittelu, että tykkäsin siitä itse kovasti.
[Mira]
Itselläni on tulossa syventävä harjoittelu ja ollaan alustavasti jo paperille vähän kirjoitettu tämän harjoittelupaikan kanssa, että mitä pääsisin tekemään. Tämänhetkinen suunnitelma on, että aika monipuolista tekemistä itsellä tulee olemaan. Siellä on ravintolan johtamista, budjetointia ja suunnittelua.
Sitten siellä tulisi olemaan tapahtuman järjestämistä, ruokalista suunnittelua, työvuorolistan suunnittelua. Sitten asiakaspalvelua niin sanotusti, että otetaan isojen ryhmien varauksia ja hoidetaan heidän vierailuaan eteenpäin. Tässä olisi lisäksi myös ryhmäytymistä ja ryhmäjohtamista.
Tämänhetkinen suunnitelma on näin, mutta sehän saattaa vielä aika paljonkin muuttua. Olin ainakin itse todella innoissani, että pääsisin tekemään kaikkia tätä. Vaikuttaa todella hyvältä.
[Haastattelija]
Kyllä, kuulostaa ehdottomasti monipuoliselta, että pääset monessa olemaan mukana. Kertokaa vähän tämänhetkisestä työstänne ja miten teidän työnantajanne on esimerkiksi suhtautunut opiskeluun.
[Mira]
Kerron tässä vielä tarinan ennen, kun lähden tähän aiheeseen. Itsehän pääsin kouluun ja siinä kohtaa kun sain paperit, että tervetuloa, sinut on hyväksytty opiskelemaan, niin lähdin siinä kohtaa etsimään töitä itselleni. Jos en nyt väärin muistan, niin kävin kahdeksassa työpaikassa kyselemässä ravintola-alan töitä.
Muutamassa paikassa oli valitettavaa se, että he sanoivat, että et sinä mitään restonomi-paperia tarvitse. Tule suoraan vaan meille töihin, koska sinulla on kuitenkin tuota kokemusta taustalla. Mutta löysin sitten aivan upean paikan, missä työskentelen.
Kiitos Etelä-Pohjanmaan osuuskauppa, niin pääsin yhteen ravintolaan töihin. He ovat olleet todella hienosti mukana. Olen saanut nämä koulupäivät vapaaksi, mitä meillä monimuodoilla sattuu olemaan.
Ne on järjestetty minulle aina vapaiksi ja minulle on annettu opiskelurauha, eikä minulle ole häiritty opiskelupäivinä. Jos on ollut jotain tehtäviä, joka vaatii syvempää perehtymistä tai muuta vastaavaa, niin he ovat olleet mukana. He ovat auttaneet minua ja kertoneet toimintamalleja, miten heillä toimitaan.
Olen päässyt työpaikallani tekemään näitä tehtäviä, esimerkiksi omavalvontaan liittyviä muutoksia. He ovat olleet hienosti tukenani koko tämän koulutien ajan ja myös liittyen syventävään harjoitteluun. Saan myös suorittaa sen eri toimipisteissä.
Hienosti ovat olleet tukena ja ovat myös arvostaneet koulutusta.
[Mia]
Kuulostaa todella myönteiseltä. Minä itse työskentelen ammatillisessa erityisoppilaitoksessa ohjaajana. Minulla on siinä toimitila- ja kodinhuoltajaopiskelijoita.
Heitä ohjaan esimerkiksi ylläpitosiivouksissa ja perussiivouksissa. Olemme opetuskeittiöllä, jossa harjoitellaan ruuanlaittoa, tarjoilua ja asiakaspalvelua. Ihan monipuolinen työ.
Lisäksi teen viikonloppuisin anniskeluravintolassa tarjoilijan vuoroja. Miten työnantaja suhtautuu näihin opintoihin? Todella myönteisesti.
Tukee ja aina kun on koulupäiviä, saa sitten vapaaksi. Todella myönteisesti ja yleisesti tähän opiskeluun. Opiskelen tässä muutenkin erikoisammattitutkintoa Sedussa työvalmentajaksi.
Sitä myös tuetaan sieltä työpaikalta todella paljon.
[Haastattelija]
Kyllä hyviä kokemuksia. Kyllä, mukava kuulla. Mitkä on teidän tulevaisuuden suunnitelmanne valmistumisen jälkeen?
Ja siintääkö mahdolliset jatko-opinnot mielessä?
[Mia]
Joo, kyllä. Minulla on aika selkeä kuvio tässä, että mitä minä meinaan lähtee sitten. Minulla oli tarkoitus nyt valmistua toukokuussa vuosi etukäteen.
Tammikuussa on aina haku ammatillisen opettajaopintoihin. Niin sitten hakisin sinne. Siitä sitten olisin jossain kohtaa ammatillinen opettaja.
Sitten jos mennään vähän vielä pidemmälle, niin toivottavasti jonakin päivänä ammatillinen erityisopettaja. Se on minun selkeä visio, mitä haluaisin tehdä.
[Mira]
Itselläni on ollut aina mielessä, että haluan olla yrittäjä. Joten jossain kohtaa tulen perustamaan oman yrityksen. Todennäköisesti liittyen ruokaan voi olla jonkinlaista kahvilaa.
En ole vielä suunnitellut niin pitkälle. Myös opiskelut tulevat liittymään siihen, että jonkinnäköistä liiketaloutta. Tai sitten tätä alaa kehittämään.
Nämä ovat omat suunnitelmat, mitkä tällä hetkellä on. Mutta aika näyttää. Ja tosiaan liittyen näihin yritysunelmiin.
SeAMKilla on mahdollisuus ottaa toiselta koulutusalalta näitä tunteja ja kursseja. Joita voi hyödyntää tässä ainakin omassa tulevaisuudessa. Myös on olemassa erilaisia yrityskursseja.
Y-Zonea esimerkiksi. Sieltä voi saada tosi paljon tukea verkostoitumista. Ja apua oman yrityksen perustamiseen esimerkiksi.
[Haastattelija]
Kertokaa tähän loppuun vielä teidän vinkkejä ja neuvoja meille muille monimuoto-opiskelijoille.
[Mira]
Oma vinkki ehkä sellainen. Tämä on ihan käytännön vinkki. Itselläni on tietokoneella kansioita.
Siellä on esimerkiksi tällainen to do-kansio. Että mitä tulee tehdä. Itse en puurra yhtä tehtävää kerralla.
Vaan teen monta tehtävää kerralla. Koska esimerkiksi joku tehtävät voi olla hyödynnettävissä toisiin tehtäviin. Joten kannattaa vähän, ei tehdä yhtä kerralla.
Vaan sillä tavalla hyödyntää sitä tietoa ja sitä kaikkia. Mitä opintojen ohella tulee. Ja käyttää niitä niiden muiden tehtävien tekemiseen.
Ja myös tarkasti aikatauluttaa se, että mikäkin pitää palauttaa. Itse olen auttanut tosi paljon se, että olen tehnyt aina vähän kerrallaan. Muutama tunti silloin tällöin niitä tehtäviä.
Mutta sitten miettinyt mikä on se ensimmäinen, mikä kannattaa tehdä. Ja pitää muistaa myös se vapaa-aika. Eli ei tavallaan väsytä itseänsä niiden tehtävien kanssa.
Antaa myös esimerkiksi sen puoli tuntia kävelylenkki. Auttaa tosi paljon järjestämään omia ajatuksia. Ja myös motivoimaan siinä opiskelussa.
Tai joku hyvä musiikki tai mitä nyt näitä on. Että se on varmaan nyt ollut. Ja myös se, että ottaa vaikka sen kaverin Teamsin välityksellä ja seitsemän tuntia tekee yhdessä koulutehtäviä. Vaikka siinä ei puhuisikaan mitään. Mutta että siinä on joku kaveri motivoimassa opiskeluissa.
[Mia]
Kyllä. Mä myös kyllä liputan tuon aikatauluttamisen puolesta. Että se on tosi tärkeää.
Ja sitten juuri niin kuin Mira sanoi, niin toi kaverin kanssa Teamsin ottaminen. Kyllä se kovasti motivoi, että siinä on se toinen. Ja pystyy puhumaan niistä opinnoista ja vähän jos tuntuu joku asia haasteelliselta. Niin se auttaa monesti, että sitten saa jonkun kanssa siitä keskustella ja jos tuntuu, että joku tehtävä ei etene.
Niin sitten vaan taukoja ja katsoa jotakin muita tehtäviä. Tai sitten tekee jotain muuta. Ja sitten kyllä sekin, että mulla on ainakin tosi hektinen elämä itsellä.
Ja sitten jos tuntuu, että on joku sellainen tehtävä. Että nyt ei millään siihen deadlineen mennessä sitä ole saanut. Niin sitten olen kyllä ottanut yhteyttä opettajaan ja on sitten annettu pikkusen lisää aikaa. Että ei nyt ole niin sitten kiveen hakattua aina se. Että ymmärretään kyllä, että kaikilla on kaiken näköistä elämässä.
Ja näin niin on sellaista joustavuutta.
[Haastattelija]
Kyllä. Ja SeAMKilla on esimerkiksi tämmöisiä Ont-työpajoja. Jossa sitten jos vaikka on jumissa opinnäytetyön kanssa tai muun kirjallisen tehtävän kanssa. Niin voi hakea sinne työpajaan. Että kannattaa hyödyntää kaikki nämä mahdolliset apukeinot.
Kiitos teille, että tulitte tänne podcast:in vieraaksi. Oli mukava kuulla ja jakaa ajatuksia. Ensi kerralla taas.
Kuulemme ja näemme. Kiitos.