SeAMK Radio: Urheiluakatemia
[Haastattelija]
Tervetuloa SeAMK Talk -podcastin pariin. Meillä tänään aiheena on urheiluakatemia. Siitä meillä täällä paikan päällä on niin sanottuja asiantuntijoita ja kokemusasiantuntijoita.
Aloitetaas esittelyt vaikka sieltä päästä.
[Johanna]
Johanna Koivula. Olen täällä Seinäjoen ammattikorkeakoulussa ja liiketalouden opinto-ohjaaja ja urheiluakatemian yhdyshenkilö täällä SeAMKin päässä.
[Jarno]
Minä olen Jarno Ihme Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemiasta. Valmennuksen koordinaattori eli vastaan Seinäjoen päässä lajeista. Valmennan myös salibandyssä.
Kaksiosura-asiat, urheilun ja opiskelun yhdistäminen. Ne ovat sellaisia, mitä minulla kulkee tuossa arjessa.
[Haastattelija]
Mahtavaa saada teidät paikan päälle tänne. Täällä on varmasti ihmisiä, jotka eivät välttämättä tiedä mikä urheiluakatemia on tai mikä sen idea on. Siitä lisää vaikka Jarno.
[Jarno]
Suomessahan on 19 urheiluakatemiaa plus 9 valmennuskeskusta. Meidän Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemia on yksi näistä urheiluakatemioista. Jos lyhykäisyydessä sanotaan, niin sinne kuuluu urheilijoita, valmentajia, seuroja ja oppilaitoksia plus asiantuntijoita.
Ehkä tärkein tavoite on kehittää ja toivottavasti saada niitä urheilijoita menestykseen. Suurin osa näistä meidän urheilijoista on myös opiskelijoita. Yritetään mahdollisimman hyvin auttaa heitä siinä arjessa yhdistämään urheilua ja opiskelua.
Meidän asiantuntijat ja se verkosto auttaa siellä taustalla. Totta kai siellä on eri lajien edustajia, siellä on eri seuroja. Teemme yhteistyötä toisimme kanssa ja pyrimme kehittämään toimintamme.
[Haastattelija]
No niin, hienoa. Täällä on myös kaksi SEAMKin opiskelijaa paikalla, itse urheilijaa. Teiltä vielä, keitä te olette ja mitä alaa edustatte?
Siitä ominsanoin omasta urheilutaustasta.
[Aki]
Morjesta, olen Aki Karjalainen 22 vuotta. Salibandy maalivahti, maalivahtivalmentaja ja sisällöntuottaja. Opiskelen SeAMKissa liiketaloutta toista vuotta ja suuntaudun markkinointiin.
Salibandyä olen pelannut kolmasluokalta asti, nykyään Nurmon Jymyssä F-liigaa. Pääsarjapelejä yli 200 tällä hetkellä. Niittareissa myös DIVARia jonkun verran.
Olen ollut nuorisomaajoukkueessa U16, U19 ja U23 maajoukkueissa mukana. U19 MM-kultaa. Sisällöntuotantoa teen someen.
Maailman seuratuin Salibandy maalivahti yli 50 000 seuraajaa ja yli 50 miljoonaa näyttökertaa kaikkinensa. Seuraviestinnässä myös Nurmon Jymyllä mukana.
Suoritin itse asiassa työharjoittelun myös sitä kautta.
[Jarno]
Aki on kova säbä äijä.
[Niki]
Taijala Niki, 24 vuotta.
Vähästäkyröstä alunperin. Jyväskylän lohessa pelaa ykköspesistä. Pesäpallo tosiaan laji.
Fysioterapeutiksi opiskelen vipaa vuotta. Jouluna pitäisi valmistua.
[Haastattelija]
Sitten tällaista kysymystä. Miten urheiluakatemia tukee opiskelua ja itse urheilua? Miten se näkyy?
[Niki]
Pesäpallossa ainakin akatemia auttaa tosi paljon. Moni pelaaja asuu eri paikkakunnalla. Pelaa kesällä ja talvikausi on pitkä.
Saa tosi paljon lisäharjoitusta arkeen. Seinäjoella on tosi hyvällä mallilla. Kuusiston Antti vetää sitä intohimoisesti ja sitoutuneesti.
Saa tosi paljon apua yksilötasolla ja hyvää kehitystä sitä kautta.
[Aki]
Salibandy puolelta voisin sanoa, että akatemiaharjoittelu kerran viikossa auttaa aika hyvin. Siellä pääsee harjoittelemaan kovassa liikapelaajan tasossa. Kaikki pääsivät uimahalleihin, kaupungin saleille ja ym.
akatemiakortilla. Se mahdollistaa laadukkaasti arjen pyörittämisen omalla aikataululla. Opettajat ymmärtävät poissaolot ja osaavat suhtautua niihin oikealla tavalla.
Se tuo urheilijalle vastuuta, mutta siihen ollaan urheilijana myös totuttu. Viimeisenä se, että opintosuunnitelman voi vetää sen mukaan, miten se omaa uraa etenee. Miten se haluaa toteuttaa.
[Jarno]
Jätkillä tuossa tulikin hienosti noita asioita. Johanna varmasti sanoo sitä opiskelusta, mutta urheiluun ehkä lisäksi tuo, että urheilijoilla on kaupungin paikat omassa käytössä.
Voi myös käydä henkilökohtaisesti treenaa silloin, kun on omaa aikaa. Sitten meillä on viisi lajiryhmää, joukkuelajeja. Salibandy on yksi, mutta sitten on lentopallo, jalkapallo, jääkiekko.
Lisäksi on yksilölajiryhmää, kestävyysryhmää, yleisurheiluja. Sitten meillä on tanssijasta, teline voimistelijaan, autourheilijaa ja kaiken maailman urheilijoita meidän urheiluakatemiassa. Aika monilainen kirjo.
Sitten meillä on asiantuntijat tässä. Maajoukkuetason urheilijoilla on vähän paremmat mahdollisuudet esimerkiksi fysioterapiaa ja hierontaa käyttää meidän urheiluakatemian laskuun. Mutta siellä on sitten vaikka ravitsemusvalmentajat, psyykkiset valmentajat, fysioterapeutit on käytössä, urheilulääkäriä.
Uraohjausta löytyy myös Johannalta ja täältä SeAMKin puolesta, mutta löytyy meiltäkin. Siellä on laaja se asiantuntijatoimijat. Ja kyllä meidän valmentajat ovat ammattilaisia.
Meidän seurat ovat hyvin organisoituja mitä meillä on. Se oli hienoa huomioida, että kuulostaa Antti esimerkiksi. Pesäpallossa on tehnyt tosi pitkää töitä sen valmennuksen kanssa ja myös haluaa kehittää itseäni.
Hyvä, että se näkyy näille vähän mua nuoremmille urheilijoillekin.
[Johanna]
Minulla on tietysti se koulun tuki täällä. Minä en tietenkään puutu urheiluakatemiaan ja opiskelijoiden reineihin sillä lailla, mutta akikin aktiivinen opiskelija itse huolehtii opettajien suuntaan. Ja myös opolle, eli minulle, mikä on tilanne, missä mennään ja mitä pitää tehdä.
Tietenkin jokainen, joka on urheiluakatemiassa, voi raportoida urheilua myös vapaasti valittaviin. Mutta sitten myös se, mikä meillä isoin on se, että yritetään tukea sitä kaksoisuraa. Syksyllähän nyt huippu-urheilija myönteisen korkeakouluauditointi tulossa, mikä tietysti vielä täsmennetään kaikkia meidän prosesseja.
Mutta se, että ollaan tukena siinä opiskelija-arjeessa. Se opiskelu on kuitenkin yksi asia, mutta se urheilu helposti on se ykkönen, niin yritetään sitten kouluna pysyä siinä mukana.
[Jarno]
Saanko minä sanoa yhden kommentin vielä?
[Johanna]
Joo, totta kai.
[Jarno]
Tästä on toissa talvelta hyvä esimerkki, kun yksi huippukeihäänheittäjä, huippukeihäänheiton valmentaja soitti minulle, että mitä tehdään, että yksi urheilija pitäisi päästä Teneriffalle pariksi kuukaudeksi heittämään keihästä ja tekemään urheilu-uraansa. Ja hänellä on tämmöisiä ja tämmöisiä opintoja, että meneekö opinnot poikki. Soitin Johannalle ja tunti siitä eteenpäin, niin Johanna oli hoitanut nuoren miehen opinnot silleen kuntoon, että pystyi lähteä Eteläleirille ja viettää kevään siellä.
Opinnot hoitui sitä kautta, tai ainakin mahdollistettiin se. Tarina ei kerro, miten se keihäänheittäjänä sitten hoisi, mutta se mahdollistettiin ainakin. Siinä on esimerkki siitä, miten hienosti täällä Urheilu-akatemian opiskeluyhteistyö voi toimia.
[Johanna]
Ja useinhan urheileva opiskelija, niin kuin Aki ja Nikikin siinä, niin on sellaisia itseaktiivisia. Että eihän tietenkään minäkään Akille laita joka välissä viestiä, että miten menee. Vaan Aki on itsekin koko ajan yhteydessä, kun tarvitsee jeesiä ja mietitään niitä juttuja.
Se aktiivisuus usein on urheilevalla opiskelijalla normaali, vakio.
[Haastattelija]
Ja se on hienoa, että on tämmöinen mahdollisuus tehdä kaksoisuraa. Että ei tarvitse valita, että kumpi mieluummin koulu vai urheilu. Se on hienoa, että se on pystytty yhdistämään.
Ja siitä tuleekin sitten seuraava kysymys. Eli onko jotain omia tavoitteita urheilussa? Onko jotain etappeja, mihin tähtäätte?
[Niki]
Joo, kyllä itsellä tällä hetkellä on ihan, että pääsisit tuonne pääsarjatasolle pelaamaan. Että ehkä vähän muutama vuosi sitten oikeastaan ymmärsi, mitä oikeasti pitää tehdä arjessa hommia ja treenata, että vähän myöhäis herännyt.
Mutta sitä kohti pyrin tekemään hommia ja treenaamaan. Ja on kyllä nyt oikeastaan tästä kolmen vuotta niitä akateemiakin ollut tosi hyvä siinä mielessä, että Antilta on saanut paljon näkemystä ja vaatimustasoa, että mikä se pitää olla.
[Aki]
No mä oon kaikkiin haastatteluihin ja medioihin vastannut tietyllä tavalla samanlaisesti. Että niitä isoimpia tavoitteita en kerro oikeastaan ulospäin. Muutama harva ne tietää.
Jape on ehkä yksi niistä. Mutta tottakai sinne kuuluu miesten maajoukkuetta ja F-liigassa pärjäämistä. Ja jossakin vaiheessa myös tuonne Ruotsiin pääsis pelaamaan ihan sarjatasolle.
Ja sitten ehkä se, mitä nyt tässä koulun kautta haen, on se kolmiportainen uran rakentaminen. Että on sitä pelaamista, on sitä valmentamista ja sitten on myös markkinointia. Ja niitä oikeastaan SeAMK tukee aika lailla täydellisesti tällä hetkellä.
[Jarno]
Niin kyllähän meillä Suomessa se on myös Olympiakomitean ja urheilun arvovalinta. Että me halutaan laadukas kaksoisura. Aika harvassa meillä on ne urheilijat, jotka pystyy elännön ja eläkkeen sillä urheilu-uralla tekemään.
Ja siksi halutaan suomalaisessa urheilussa, että urheilija pystyy tekemään laadukkaan urheilu-uran, keskittymään siihen. Mutta siinä samassa ehkä tekemään ne opinnot tai pikkuhiljaa opintoja. Ja nämä kaksi herraa ovat hyvät esimerkiksi siitä, että ovat pystyneet sitä tekemään ja edenneet urallaan.
Ja saaneetkin jo saavutuksia ja hienoa, että siellä on tavoitteita jatkossakin, että mitä halutaan saavuttaa. Tällaisia ajatuksia ehkä itsellä siihen kaksoisuraan myös.
[Johanna]
Kyllä ja se on mielestäni hyvä, että se urheilijastatus näkyy tuolla meidän peppijärjestelmässä. Että jos opiskelija ilmoittaa, että on poissaoloja urheiluun liittyviin, niin se on sitten tavallaan kaikki opettajat näkevät sen. Eikä sitä tarvitse kyseenalaistaa.
Tietenkin opiskelijan velvollisuus hoitaa kurssisuoritus loppuun, mutta se helpottaa vähän sitä poissaoloa.
[Haastattelija]
Joo, tässä on tullut tosi paljon tällaisia hyviä pointteja siitä, että miksi kaksoisura on hyvä valinta. Mutta vielä semmoista lisäystä, että miksi sitten kannattaa hakea. Jos on semmoinen vaikka uusi opiskelija, joka miettii tätä vaihtoehtoa, niin onko siihen…
[Niki]
Niin akatemiaan hakea? Totta kai. Omanlain kannalta juuri tämä, että jos vaikka pelaa toisella puolella Suomea ja opiskelee täällä, niin kyllä tämä on tosi iso tuki.
Ja ihan aamu treeneihin on mukava mennäkin, kun on siellä aika hyvä yhteisö ainakin pesiksessä. Ja semmoinen hyvä kilpailullisuus koko ajan siinä. Sitten tuo akatemiakortti on myös tosi hyvä, että juuri uimahallit ja salit, pääsee nurmon hallilla juoksemaan.
Niin kyllä se tukee tosi paljon sitä reissu pelaajana. Ja jos vaikka pelaa täällä ihan Seinäjoella, niin kyllä se on aina lisäreeniä arkeen. Niin kyllä se huipulle haluaa, niin kyllä tämä tukee ehdottomasti sitä.
[Aki]
Niin kyllä sen verran oma tausta vielä, että olin tuolla Kastellin urheilulukiossa. Ja sitä kautta tämäkin akatemia toiminta tuleminen tänne Seinäjoelle oli aika luontainen valinta. Ja nimenomaan nuo kaikki, mitä ollaankin sanottu akatemian treenaamisesta ja muusta.
Niin tukee sitä urheilu-uraa. Ja en mä oikeastaan näe syytä, että miksi tähän ei hakisi. Että kyllä tämä on erittäin hyvä tuki siihen arkeen.
[Jarno]
Jes, kyllä voin kompata herroja tuossa, että meillähän Suomessa urheiluakatemian toiminta lähtee monessa paikassa yläkoulusta. Ja ollaan toisella asteella mukana. Ja nyt parin viime vuoden aikana on tullut korkeakoulut tähän mukaan.
Ja korkeakouluilla on sellainen huippu-urheilu, korkeakouluauditointikin menossa. Johon muutamia korkeakouluja on Suomessa valittu ja SeAMKilla meillä tulee sitten syksyllä tämä auditointi.
Elikkä halutaan tukea sitä urheilijan polkua ihan sinne huipulle asti. Se on ehkä täällä meillä Seinäjoella. Tai Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemia on Seinäjoella melkein puolet urheilijoista.
Mutta sitten meillä on Kuortaneella puolet. Ja sitten on vielä Lapualla ja Ilmajoella urheilijoilta. Täällä meidän asiantuntijat, se verkosto, mikä meillä on urheilijoiden käytössä ja se apu.
Mä koen, että se on ihan valtakunnallisesti tosi huippuluokkaa. Ja totta kai sieltä sitten jokaiselle jotain löytyy tai toivottavasti löytyy, jotta urheilija pääsee urheilijan polulla eteenpäin.
[Johanna]
Syksyllä 23 pyöräytettiin se urheilijakysely ekan kerran. Ja sehän yllätti vähän, että siinähän tuli, että meillä oli uusissa opiskelijoissa yli 200 urheilevaa opiskelijaa ja osa oli tosi korkeallakin tasolla.
Mutta sitten välttämättä ne kaikki ei löydä urheiluakatemiaa. Mikä tietysti voi johtua siitä, että ei oma lajia ole siellä. Mikä sekään ei estäisi.
Ja siihen me tietysti viestintään ollaan pyritty nyt parantamaan. Että semmoisetkin, joiden lajia ei ole niissä reeneissä, niin tulisivat akatemiaan. Koska siinä olisi taas koulunkin puolelta helpompaa, kun ne olisi akatemioissa.
[Haastattelija]
No onko siinä sitten joku tietty raja, että jos hakee niin moni ja löytyy laji siihen. Niin onko siinä joku raja, että kuinka moni pääsee urheiluakatemiaan?
[Jarno]
No urheiluakatemiaan voidaan valita tietyn tasoisia urheilijoita. Eli semmoinen ihan harrastelija ei voi tulla valituksi. Jos haet urheiluakatemiaa, niin sitten lajiliitto pisteyttää urheilijoita.
Ja sitten me urheiluakatemiaan työntekijät valitaan, että ihan harrastelijat. Sun pitää olla kansallisen tason huippua tai kansainvälisen tason urheilija. Vaikka nämä kaksi herraa tässä on.
Että molemmat pelaavat pääsarjapalloa, niin he ovat sitä kautta mahdollisia akatemiaurheilijoita.
[Haastattelija]
Sitten tällainen kysymys. Eli onko helppoa eri tutkintoihin yhdistää huippu-urheilijoita tai siihen pyrkiviä? Että onko sen sovittaminen helppoa tutkinnosta riippumatta?
[Johanna]
No tietenkin liiketalous on varmaan ehkä se helpoin ala. Koska jos vaikka meillä opiskelija on, että keväällä on paljon vaikka leireillä, niin mun on paljon helpompi hänelle siirtää sinne monimuotoon tekemään. Tai jos seura vaihtuu, niin meillä pyörii niin hyvin se monimuoto etänä, että se vaihto ei ole mikään ongelma.
Mutta tietenkin alat, missä on vaikka paljon harjoitteluita. Sairaanhoitajat ja insinööreillä on tietysti paljon labroja ja tällaisia. Mutta kyllä niistäkin on selvitty.
Sitten vaan keskustellaan ja siirretään vähän harjoittelua ja kaikkea tällaisia. Mutta kyllä niihin aina yleensä keinot on löydetty.
[Jarno]
Joo ja mä haluaisin sanoa siitä yhteistyötä tänne SeAMKin suuntaan. Meillä on varsinkin liiketalouden puolelta ollut urheilijoita ja liiketalouden puolelle on myös tehty urheilujohtamisen kokonaisuudet opintoihin.
Se vastavuoro, jos haluaa kehittää urheilupuolella, on ollut aika laaja. Samoin vaikka fysioterapian puolella. Meillä on nykyään ollut muutaman vuoden ajan fysioterapian opiskelijat meidän lajiryhmissä Urheiluakatemiassa.
Sinne on tehty opinnäytötöitä. Harjoittelut on tehty. Tutkimustyöstä ja harjoittelusta on molemmat hyötynyt.
Se on ollut hienoa. Sieltä on myös ollut fysioterapian puolelta opiskelijoita, jotka ovat pystyneet tekemään omaa urheilu-uraansa. Meillä on ollut pitkään yhteistyötä, mutta varsinkin tämänlaista on ollut pari vuotta.
Se on ollut aika tiivistä. Me ollaan Johannan kanssa paljon yhteydessä. Siellä on muita henkilöitä eri aloilta, kenen kanssa tehdään.
Pyritään mahdollistamaan kaikilla aloilla se urheilu- ja opiskeluyhdistelmä.
[Johanna]
Olen itsekin tyytyväinen siihen, että olemme saaneet urheiluliiketoiminnan opinnot niin laajoiksi. Se on tosi kiva, että pystytään urheilevalle opiskelijalle. Ne voivat ammattiopintoihinkin meillä tehdä.
Meillä oli viime viikolla urheilijan talousfoorumi. Aivan mahtava oli kerta kaikkiaan. Ehkä siinä ymmärsin opinto-ohjaajakin.
Se on melkein kolmoisuura nuoren urheilijan. Pitää miettiä se urheilu, se on ykkösenä, ja sitten se talous. Ehkä sitten uran jälkeinen elämä.
Pitäisi kouluttautua ja miettiä, että mitä minä sitten teen. Se oli todella mahtava foorumi. Opon näkökulmasta aina välillä toivon, että saisin vielä paremmin kiinni muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijat.
Minun pitää aina luottaa kollegoihin, että ne sieltä ilmoittavat, että jos on urheilijoita. Meidän tietysti liiketalouden on helppo minun huokata ykkösistä, että keikkä on urheilijoita. Ehkä vielä paremmin, kun saisin kiinni kaikkien muidenkin tutkinto-ohjelman urheilijoita.
[Haastattelija]
Palataan vielä harjoituksiin. Miten nämä harjoitukset ajoittuvat kalenterissa, tai kuinka monta kertaa näitä harjoituksia on viikossa?
[Niki]
Neljä kertaa viikossa niitä on, ja pesäpallossa se rytmittyy aika lailla silleen, että maanantaisin on huoltava harjoitus. Se on 15.30. Siihen ei nyt ehkä itse muutaman kerran ollut, mutta sitten yleensä vähän eri treenirytmistä johtuen, niin ei ole siinä ollut. Mutta sitten tiistai-torstai on 7.50-9.20, ja keskiviikkona on 9.30-10.50, 10.45, niihin nurkkiin. Meillä on areenassa lajiharjoituksia, Areena B tai pääosin, ja sitten välillä on Areena A, että pääsee oikein ison tilan harjoituksiin. Vähän aiempaakin liittyen, että fysioterapiassa on aika paljon työharkkaa, läsnäolopakkoa ja käytännön tunteja, mutta on tosi hyvin saanut aina sumplittua ja suunniteltua. Kumminkin niissä käytännön tunneissa haluaa olla paikalla, kun niitä ei aivan liikaa ole, niin soppii.
Kyllä aika lähestulkoon joka viikko kyllä pääsee, kerran tai kaksi ainakin, vähintään koulunkin puolesta.
[Aki]
Salibandyssä viikon pääharjoitus on tiistai 7.50-9.00, joskus vähän päälle 9.00. Se on se, mihin panostetaan eniten. Oman aikataulun mukaan olen käytännössä muut treenit vetänyt omatoimisesti punttisalilla. Jape osaa kertoa muuten Akatemia-toiminnasta, mutta olisi tarjolla myös torstaisin mahdollisesti.
[Jarno]
Kaikkiin lajiryhmeihin on, mitä Niki sanoi, että maanantaista torstaihin periaatteessa kiinteet ajat ja omilla lajiryhmeillä menee vähän eri tavalla. Esimerkiksi futiksessa ne on tiistai-torstai-aamut ja keskivikko sinne tekee monesti oman fysiikan. Salibandyssä olisi ihan samat ajat kuin pesäpallossa, mutta taas siellä liigamiehet käy tiistai-aamuisin ja ihan kaikki heistä ei ole urheiluakatemiassa.
Niitä ei ole ollut vaikka keskivikko-torstaissa ja se on painottunut. Seurat ovat Nurmo Jymy ja SPV täällä ja heillä on omia liigajoukkue aamutreenejä. Periaatteessa neljä kiinteitä treeniä on viikossa ja muuta apua on saatavilla tai voi mennä hakkaamaan palloa Nurmo Hallille pressuun siihen aikaan, kun haluaa.
Silleen se menee.
[Haastattelija]
Oliko jotain sellaisia opintoja, joilla voi hyväksilukea tämän, kun urheiluakatemiassa käy niin onko jotain opintoja, joita voi hyväksilukea?
[Johanna]
Vapaasti valittaviin voi suoraan sitä toimintaansa, jos on vajausta vaikka, niin voi sinne pisteitä kerryttää raportoimalla. Tälle keväälle suunnitellaan nyt urheilijan osaamispakettia Worksheediin niin, että vähän laajemmin se raportointi tulisi ja niitä pisteitä käytettäisiin. Urheilijan osaaminen on kuitenkin aika laaja, mitä muuta osaamista sieltä tulee, kun urheiluu, niin saataisiin niitä sitten muihinkin opintoihin kuin vapaasti valittavia.
[Haastattelija]
Mitä kaikkea toiminta pitää sisällä? Esimerkiksi ajankäyttö, palautuminen, ruokavalio. Onko jotain siitä kerrottavaa?
[Niki]
Maanantaina on aina se yhteinen palauttava , mikä vedetään, mutta sitten on niitä palveluita, mitä aiemmin on tullut ilmi. Sitten valmentajatasolla. Kuusiston Antilla on sellainen liikkuvuus TE3, en muista mistä tuli se pitempi nimi, mutta se on tarjottu kaksi kertaa ilmatteeksi.
Saa käydä sinne liikkuvuudet mitataan. Meillä on luentoja, on treeniarjessa muutamia aina, mitkä käsittelee näitä palautumista ja harjoittelua. Antti on kyllä sellainen, sille voi koska vain laittaa viestiä, jos on jotakin, mihinkä voit arvioida apua.
Kyllä yleensä tulee hyvä vastaus, ottaa selvää tai suosittelee eteenpäin.
[Johanna]
Minusta on kiva kuulla, että Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemia ei edusta mitään seuraa, vaan se, että siellä urheilijoita on mukana mistä seurasta tahansa.
[Aki]
Nämä harjoitukset on totta kai se ykkösjuttu, mutta ainakin joillekin urheilijoille tarjotaan fysioterapiapalveluja ja hierontapalveluja. Käsittääkseni pystyy myös psyykkisen palveluun käyttämään näitä aputoimintoja. Ja totta kai sitten kaikki nuo, mitä Johannakin sanoi, näistä eri opintokokonaisuuksista.
Siellä on paljon semmoisia kursseja ja muita, jotka hyödyttävät etenkin urheilijoita aika paljon. On sitten urheilijan brändin rakentaminen tai urheilija ja talous ja tämmöisiä erilaisia kokonaisuuksia.
[Jarno]
Meidän asiantuntijatoimet on varmaan se yksi, mitä tuossa on. Maajoukkuetaso-urheilijalle tulee x-määrä aina lukuvuoteen tai kauteen hieronta- ja fysioterapeapalveluita. Heille tulee kuin Manulle illallinen, että jos tarvitsee jotain urheilulääkäriä tai ravitsemusvalmentajaa, psyykkistä valmentajaa, niin sen kun ilmoittaa.
Kyllä meillä on ollut hyvä tilanne nytkin parin vuoden aikana. Jos minulta on urheilija tullut kysymään, että tarttisiko ravintoneuvontaa tai pitäisi mielenhyvinvointiin tai psyykkiseen valmennukseen saada jotain, niin ne on kyllä kaikille onnistunut. Ne ammattilaiset siinä taustalla, ne on kyllä mun mielestä todella hyviä.
Ne on urheilun ammattilaiset, ne ei ole ketään ulkopuolisia, vaan ne toimii tässä meidän verkostossa Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemiassa. Mikähän joku juttu oli, mitä jätkä tuossa äsken jutteli vielä. No se oli ja meni, mutta mutta.
[Haastattelija]
No tulee jossain kohtaa vielä.
[Jarno]
Joo, kyllä.
[Haastattelija]
No mikä on ollut näin yleisellä tasolla parasta?
[Niki]
Kyllä ehkä tuossa kolmen vuoden aikana kun akatemia on ollut, niin kyllä siinä on se sellainen hyvä yhteisö ja pöhinä kun menee reeneihin. Kyllä siellä on sellainen ihan hauska kilpailullisuus, paistaa aina ja vaikka on eri ikäisiä kavereita, niin kyllä ne on tosi mukavia ne reenit loppuviimeen. Tuo paljon lisää väriä tälleen reissupelaajana, kun ei ole mitään arkijoukkuetta, kenen kanssa treenaa ja käy vain leiriviikon lopulla tämän pitkän talvikauden, mikä pesäpallossa on tuo.
Niin kyllä se tuo sellaista mukavaa väriä.
[Aki]
No itselle on ollut tärkeintä se mahdollisuus yhdistää se arki, se urheiluarki ja sitten se opiskelu. Jos ottaa vastuu omista opinnoista, ilmoittaa Opolle ja opettajille siitä ja kysyy tehtäviä ja muuta, niin sitten kyllä saa vapauksia tosi paljon. Pystyy itse määrittämään aikataulua ja toteuttaa nimenomaan sitä laadukasta arkea.
[Jarno]
Mulle parasta on se kun näen teitä vähän nuorempia tai teidän ikäisiä urheilijoita, joilla on se kipinä siihen omaan hommaan, joka haluaa menestyä ja kehittyä. Ja palaava halu, joku voisi sanoa rakkaus sitä sporttia kohtaan. On ollut hienoa huomata, että olen niin kauan jo urheiluakatemiassakin toiminut ja tässä urheilussa toiminut, että sieltä yläkoulu jätkistä tai tytöistä on kasvettu aikuiseksi ja noustu maajoukkueeseen ja saavutettu unelmia.
Nyt tälläkin hetkellä ne, jotka ovat olleet ihan pienestä tai nuoresta asti tuossa, pelaavat vaikka miesten maajoukkueessa. Ne ovat hienoja tarinoita, joita olen saanut itse nähdä urheilijan kasvuilla.
[Johanna]
Meillä on varmasti melkoisia esityksiä korkeakouluopiskelijat harjoituksissa niille vähän nuoremmille. Tietysti korkeakoulun näkökulmasta ja opinto-ohjaajan näkökulmasta yleensä urheilevat opiskelijat ovat myös hyviä opiskelijoita. Oikein mielelläni pistän sen urheilija statuksen sinne, että ne ovat päämäärätietoisia ja hyvät itsensä johtamisen taidot ja kyvyt toimia siinä koulumaailmassa.
Ne ovat yleensä hyviä opiskelijoita.
[Haastattelija]
Hienoa kuulla. Oliko teillä jotain vinkkejä? Jos on tuleville opiskelijoille jotain, jotka miettii, että hakisi urheiluakatemian, niin jotain vinkkejä tai huomioita.
[Niki]
Ehkä paras vinkki mitä itse, että tosi hyvä ja vaatii vain, kun haluaa yhdistää opiskelut ja urheiluun, niitä suunnitelmallisuutta ja rytmiä. Siitä se ehkä lähtee, että kaikki nukkuminen ja ylipäätään rytmittäjät ja työtä tasaisesti, että aina kaikki koulutehtävät olisivat viimeisen mahdollinen päivänä ja pitäisi vielä reenata samaan aikaan kovaa, niin siinä helposti tulee liikaa kuormaa.
[Aki]
Ota vastuun niistä omista opinnoista samalla tavalla kuin otat vastuun omasta urakehityksestä urheilun parissa. Käytä sitten hyödyksi näitä eri palveluja, mitä esimerkiksi SeAMK tarjoaa täällä.
[Jarno]
Jos olet urheilija, etkä ole vielä urheiluakatemiassa, olet SeAMKissa tai hakemassa tänne, niin hae rohkeasti mukaan vaan, että ei meillä liikaa korkeakoulu urheilijoita vielä ole ja halutaan kehittää. Toiselle asteelle urheiluakatemia on tullut aikoinaan, mutta nykyään halutaan vielä sitä pidempää urheilupolkua ja halutaan olla auttamassa täälläkin korkeakoulu urheilijaa. Ei muuta kuin rohkeasti hakemaa.
[Johanna]
Kyllä. Ja sitten siinä on tietysti se, että jos tulee muualta Etelä-Pohjanmaalle opiskelemaan, niin siellä tulee oma verkostonsa ja uusia ystävyyssuhteita ja samanlaisia harrastajia.
[Haastattelija]
Kiitos paljon vastauksista. Jos olen nyt unohtanut kysyä tai sanoa jotain, niin nyt on ihan vapaa sana, että jos on vielä jotain lisättävää johonkin kohtaan.
[Jarno]
Nikin jälkeen piti sanoa jotain somea, eli joku vitsi kertoo.
[Aki]
Ei ole vitsiä, mutta tämä on siis tärkeää työtä. Brändityönä tämä, että otetaan esille urheilijoita ja käytetään hyödyksi sitä aitoa kokemusta, mitä meillä löytyy tästä akatemia-toiminnasta. Me ollaan käytännössä sitten se kasvo, mikä saattaa näköjään ulospäin niille opiskelijoille itsessään, niin tämä on tärkeää työtä.
On se sitten tämmöinen podcasti tai joku videojuttu tai muu, niin tämä on hyvä, että tämmöistä toteutetaan.
[Johanna]
Kyllä. Ja Akihan on vähän esimerkki kuitenkin ensimmäinen ehkä liiketaloudesta, joka on työharjoittelunsa tehnyt kuitenkin vähän niin kuin itsellensä. Se urheilu on katsottu ja se toiminta siellä, vähän niin kuin samalla lailla kuin meidän Business Hub yritystalli toiminta, niin vähän samalla lailla katsottu.
Voidaan katsoa, että urheilija voi tehdä myös sen työharjoittelunsa tavallaan omana.
[Niki]
Kyllä ehkä aloitaisiin miettimään, että tämä akatemia-toiminta on kuitenkin vähän ehkä turhan pimennossa korkeakouluopiskelijoilla. Täällä on tullut vähän porukka kyselemään, että miten se on ja mitä siinä on. Kuitenkin tosi laaja ja laadukas kokonaisuus tässä opintojen ohella.
Hyvä, että tuodaan esiin.
[Haastattelija]
Kiitos teille, että pääsitte paikalle ja kiitos, että jaoitte tietotaitoa meidän kanssa.