SeAMK Talk: SeAMK Master School - YAMK-tutkintojen opintojen ohjaus
Elisa Kannasto
Tervetuloa SeAMK Master Schoolin podcastin ensimmäisen jakson pariin. Minä olen Elisa Kannasto Master Schoolin koulutuspäällikkö ja tänään olisi tarkoitus jutella meidän opomme kanssa. Eli kukas meillä täällä onkaan?
Essi Hauta
Moi kaikille. Minun nimeni on Essi Hauta ja toimin tosiaan SeAMK Master Schoolissa. Meidän ylempien AMK-tutkintojen opinto-ohjaajana.
Elisa Kannasto
Minkälainen tausta Essi sinulla on? Kuinka olet päätynyt Master School opoksi?
Essi Hauta
Olen koulutukseltani ihan kasvatustieteiden maisteri ohjauksesta. Tuolta valmistunut jo useampi vuosi sitten ja tässä vähän erinäisten vaiheiden kautta tulin keväällä 2020 SeAMKiin ja aloitin itse asiassa opintotoimistossa erinäköisissä tehtävissä ja toimin siellä hetken, kunnes siirryin sieltä sitten TKI toiminnan pariin, kunnes tuo Master Schoolin edellinen koulutuspäällikkö tuli ja kysyi, että haluaisinko lähteä opoilemaan meidän YAMKeja. Tuumasin siihen sitten heti, että totta kai lähden mukaan, niin on sitten vuodesta 2022 oltu tässä Master Schoolin opona eli ihan alusta asti.
Elisa Kannasto
Tuo edellinen koulutuspäällikkö kuulosti jotenkin dramaattiselta, mutta meillähän kävi siis Master Schoolissa täällä SeAMKilla tuossa keväällä tämmöinen henkilövaihdos, että annemari aho, joka tässä oli koulutuspäällikkönä, niin siirtyi sitten osaamisalajohtajaksi ja minäkin nyt tässä pyörinyt vasta puoli vuotta. Essi on sitten ansiokkaasti opastanut minuakin enemmän tänne Master Schoolin saloihin.
Essi Hauta
Ei ollut tarkoitus kuulostaa niin dramaattiselta, mutta hyvä tarkennus.
Elisa Kannasto
Ja siis minun omia lempi juttuja SeAMKissa on, että täällä saa tehdä aika monenlaisia juttuja. Työ on ollut tosi monitahoista ja monitasoistakin. Sinäkään et tee pelkästään tätä Master Schoolin opo hommaa, mitä muuta teet?
Essi Hauta
Joo ei ole ihan pelkästään tosiaan opo hommia tässä omalla työpöydällä pyörimässä vaan toimin sitten myös osittain tuolla meidän TKIssä eli tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa, lähinnä jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittamissa hankkeissa. Mitkä sitten liittyvät vähän erinäköisiin teemoihin. Toinen on tuonne tekniikan alan metallipuolelle ja toinen on sitten kulttuurialalle meidän kirjastomme ja tietopalvelualaan liittyvää ja niissä sitten kehitetään erinäköisiä koulutuksen ja osaamisen palveluita tuonne työelämään.
Elisa Kannasto
Ihan super mielenkiintoista ja siinäkin teet aika monialaista hommaa niin kuin nyt tässä Master Schoolissa, että meillähän on 13. eri tutkinto-ohjelmaa, joiden parissa pyöritään. Ilmeisesti olet kaikkien näiden kanssa tekemisissä?
Essi Hauta
Kyllä eli kaikki 13. tutkinto-ohjelmaa neljältä eri alalta, kuuluu tähän omaan tehtäväkenttään. Opiskelijoita Meillä tällä hetkellä onkin sellainen mukava reilu 600 tuolla Master Schoolin puolella. Heidän kanssaan sitten ratkotaan erinäköisiä asioita yhteistuumin, elämäntilanteet aina huomioiden.
Elisa Kannasto
Miltä se 13 eri alaa tuntuu?
Essi Hauta
Tuntuihan se aluksi isolta määrältä, mutta nyt kun sitten näiden kanssa on tullut toimittua niin on tavallaan nähnyt ja ihastunut siihen monialaisuuteen tarkemminkin. Eli saa pieniä kurkkauksia vähän joka alasta, erinäköisistä sisällöistä ja näkökulmista. Olen kyllä tykännyt todella paljon siitä, että saa heidän kaikkien kanssaan olla tekemisissä.
Elisa Kannasto
Millä tavalla saat pidettyä osaamisesi päivitettynä näiden 13 alan kohdalla, koska ainakin itsellä välillä tulee tunne, kun katson meidän sisältöjämme, että aina ei edes tiedä mitä joku yksittäinen opintojakso otsikoltaan tarkoittaa. Miten sinun osaamisesi pysyy tässä kasassa ja kenen kanssa teet yhteistyötä, että se pysyy kasassa?
Essi Hauta
No totta kai se vaatii sitä, että meillähän on tuolla YAMK yliopettajat tutkinto-ohjelma kohtaisesti, joten heidän kanssaan teen yhteistyötä. Joskus on tämmöisiä erityisesti johonkin alaan ja sen alan sisältöön liittyviä asioita. Esimerkiksi jos opiskelija haluaa, vaikka kysyä tai selvitellä tarkempia tietyn alan tai tietyn tehtävän sisältöjä tai, että mitä siihen tarvitaan ja vaaditaan, varsinkin jos on kyse tämmöisistä erikseen luvitetuista tehtävistä, niin siinä vaiheessa kyllä YAMK yliopettajat ovat sitten tärkeänä opon kaverina ohjaustyössä ja varsinkin uraohjauksessa.
Mutta sitten ehkä se semmoinen perinteisempi opintojenohjaus, niiden aikatauluttaminen ja vähän sitten henkilökohtaistaminen, kun tuumataan sitä, että opiskelija haluaa, vaikka ottaa nyt tälle lukukaudelle vähemmän erilaisia opintojaksoja ja sitten taas toiselle lukukaudelle ehkä vähän enemmän tai pidentää sitä omaa opintosuunnitelmaansa. Semmoiset ovat onneksi asioita missä sitten ei olla niin sidottu siihen sen alan asioihin vaan yleisemminkin katsotaan sitä kokonaisuutta, opiskelijan elämäntilannetta eri tekijöitä huomioidaan ja pystytään sitten aika hyvin alasta riippumattakin tekemään niitä ratkaisuja ja valintoja, mitkä palvelevat sitten opiskelijoiden opintojen etenemistä.
Elisa Kannasto
Niin sinähän saat upeasti kohdata kaikkia meidän YAMK opiskelijoitamme. Minkälainen on tyypillinen Master School opiskelija SeAMKissa?
Essi Hauta
No sellaista yhtä tyypillistä opiskelijaa on aika hankala poimia sieltä joukosta, että ihan kyllä laidasta laitaan löytyy. Toiset haluavat hyvin nopeasti sen alemman korkeakoulututkinnon tai ehkä jo toisen korkeakoulututkinnon jälkeen tavallaan jatkaa niitä opintoja, jolloin voi olla kyseessä aika nuorikin henkilö vielä ja siinä vaiheessa se elämäntilanne on yleensä vielä ehkä vähän vapaampi. Pystytään, ehkä jopa tekemään vähän tiiviimpään ja nopeampaan tahtiin niitä opintoja. Halutaan ehkä saada semmoinen teho spurtti sinne.
Sitten meillä on siellä toisessa päässä ihan tämmöisiä ruuhkavuosia eläviä ihmisiä, joilla saattaa olla useampiakin vapaa aikaan ja siihen muuhun elämään liittyviä tekijöitä, vastuita ja velvollisuuksia, mitkä totta kai sitten vaikuttavat ja asettavat niitä omia reunaehtoja näiden opintojen tekemiselle, valinnoille ja huomioimiselle. Niitä pyritään sitten parhaan mukaan yhdessä vähän niin kuin nitoa yhteen, että saadaan semmoinen toimiva paketti. Sitten on myös sellaisia henkilöitä, jotka on ollut jo aika pitkään työelämässä mukana, mutta heillä on syystä tai toisesta tullut tommoinen halu päästä takaisin kehittämään sitä omaa osaamistaan tiettyyn teemaan tai sen ympärille liittyen ja siihen sitten tapauskohtaisesti katsotaan ne parhaat avaimet onnistumiseen.
Elisa Kannasto
Niin YAMK opiskelijaltahan vaaditaan kahden vuoden työkokemus sen kandidaattitutkinnon jälkeen ja tosiaan vähintään alempi korkeakoulututkinto. Tai sitten jossain tapauksessa maisterintutkinto riippuen tutkinnosta. Niin kuin sanoit, jotkut ovat hyvinkin nuoria ja sitten jotkut ovat semmoisia, joilla on vaikka useampi tutkinto jo olemassa, mutta nyt halutaan päivittää osaamista johonkin akuuttiin työelämän asiaan tai oman organisaation kehittämiseen tai sitten siihen oman osaamisen kehittämiseen.
Essi Hauta
Joskus myös ihan siihen uralla etenemiseen on tiettyjä tehtäviä, vaatimuksia ja paikkoja, jotka sitten vaativat sitä ylempää korkeakoulututkintoa uralla etenemisen mahdollistamiseksi. Siihen tämä YAMK on myös oikein hyvä väline.
Elisa Kannasto
Juuri näin. Ohjaan jonkun verran myös noita opinnäytetöitä, niin opiskelijat tulevat esimerkiksi sanomaan, että haluavat jatkossa esihenkilö tehtäviin tai sitten vaikka kehittämään jotakin tiettyjä prosesseja ja haluaa suunnata aiheensa sitten sen mukaisesti. Ja siinä mielestäni YAMK on aivan loistava vaihtoehto, että saa konkreettisesti valita niitä omia reittejä, joiden kautta sitten lähtee rakentamaan sitä omaa urapolkua pidemmälle.
Essi Hauta
Kyllä, ehkä sen vielä täydennän, että kun tullaan opinnäytetyön teko vaiheeseen, mikä saattaa aiheuttaa joillekin semmoisen tunteen, että “apua, on kovin iso työ´´, mutta nimenomaan se oli sitten myös mahdollisuus saada semmoinen paikka näyttää ja tehdä jotakin, mikä mahdollistaisi vaikkapa seuraavan askeleen ottamisen eteenpäin. Se on kyllä oiva paikka myös siihen.
Elisa Kannasto
Koetko, että sinun omasta opiskelupolustasi tai omista kokemuksistasi, joista nyt ei kuitenkaan vielä hirveän kauan ole, niin on ollut hyötyä myös siinä, miten pystyt auttamaan meidän YAMKeja siinä ohjauksessa ja että mitenkä se, vaikka työn ja opintojen yhteensovittaminen menee.
Essi Hauta
Kyllä koen, oikeastaan olen ollut jokaisella kouluasteella opinto-ohjaajana, ihan sieltä perusopetuksesta, nuorison parista sitten lukioon, yliopistoon ja ammattikorkeakouluun tänne SeAMKin puolelle sitten. On se auttanut ja on tavallaan päässyt näkemään hyvin erityyppisissä vaiheissa olevien ihmisten elämän rakentumista ja se on myös ehkä semmoinen, mikä itseä silloin aikoinaan opon opintoihin houkutteli.
Minua on aina kiinnostanut se semmoinen elämän tutkiminen ja se, että mitä siellä elämän kulussa tapahtuu. Sitä pääsee näkemään ja kokemaan tässä hyvin ja se on se rikkaus mikä ehkä pitää sen oman mielenkiinnon yllä tässä tehtävässä, koska tilanteet ovat niin erityyppisiä ja on niin erilaisia opiskelijoita, jotka tulee sitten niillä omilla tarpeillansa siihen ohjauskeskusteluun. Niin se on kyllä mielestäni ehdoton rikkaus.
Elisa Kannasto
No millainen voisi olla tyypillinen ohjauskeskustelu, jos opiskelija tulee vaikka ensimmäistä kertaa sinun luoksesi ja sanoo, että aloitin täällä Master opinnot ja mitäs nyt teen?
Essi Hauta
No varsinkin aloittavien opiskelijoiden kanssa ne keskustelut ovat olleet pääsääntöisesti sitä, että halutaan ehkä vähän varmistusta siitä, että hei olin nyt ajatellut tehdä näin opintoni ja valmistua sitten Puolessatoista vuodessa tai kahdessa vuodessa vähän tutkinto ohjelmasta ja tavoitteista riippuen. He haluavat tietää voiko näin tehdä. Ja olenhan nyt muistanut ilmoittautua oikeille asioille ja teinhän niitä oikeita asioita tässä, että päämäärätietoisesti päästään etenemään kohti sitä tavoitetta. Nämä ovat aika usein semmoisten aloittavien opiskelijoiden kysymyksiä ja se on mielestäni kauhean ihanaa.
Yritänkin heitä rohkaista, että ei tarvitse olla mitään semmoista isoa, jotta voisi tulla opinto-ohjaajan puheille vaan, mitä aikaisemmin ja varhaisemmassa vaiheessa saadaan taklattua niitä asioita mitä siellä mielen päällä pyörii sen parempi.
Esimerkiksi jos on epävarmuuksia tai ylipäätään ajatuksia opintojen suorittamiseen liittyen niin se on hirveän arvokasta ja tavallaan haluan kannustaa siihen, että tarpeeksi aikaisessa vaiheessa kannattaa tulla sen opon puheille. Koska sitten on aina helpompi tarttua ja muovata sitä suunnitelmaa.
Sitten jos on vähän ehkä tämmöinen pidempään opiskellut opiskelija, niin siellä usein korostuu sitten joko valmistumiseen tai opinnäytetyöhön liittyvät teemat. Esimerkiksi, että olen nyt opinnäytetyön kanssa tässä vaiheessa, miten etenen tästä? Ja mitä pitää ottaa huomioon, että päästään takaisin tähän opintojen arkeen mukaan?
Elisa Kannasto
Niin just nyt puhutaan paljon siitä, että kaikille opiskelijoille pitää räätälöidä yksilöllisesti niitä omia polkuja ja on sitten erilaisia resurssipaineita mitä tuolla politiikankin puolella puhutaan. Niin koetko, että me kuitenkin pystymme vastaamaan tämmöisiin yksilöllisiin tarpeisiin ja yksilölliseen ohjaukseen?
Essi Hauta
Kyllä koen, että aika hyvin. Tietysti ihan personoituja henkilökohtaisia opintopolkuja ei vielä ainakaan toistaiseksi rakennella, että totta kai tietyt opintojaksot menevät tietyssä vaiheessa tai tietyin aikavälein tuolla meidän opetussuunnitelmissamme, mutta että kaiken huomioiden totta kai pyritään sitten rakentelemaan niitä polkuja. Jos esimerkiksi syksyllä tai keväällä tulee muutoksia tai aiheutuu jotain elämään vaikuttavia asioita, niin otetaan ne huomioon ja sitten vain sijoitellaan uudestaan niitä palasia siihen palapeliin, että hei tuossa kohtaa voisit nyt tehdä tuon ja katsotaan, jätetäänkö tuota sitten vähän myöhemmälle. Tämä on hyvin meillä jokaisessa tutkinto ohjelmassa tiettyihin reunaehtoihin nähden mahdollista.
Elisa Kannasto
Niin ja sitten aika joustavasti saa eri alojen välillä valittua opintoja ja sitten taas myös meillähän on Campus Online ja muut vastaavat systeemit, josta löytyy myös muiden yliopistojen tai korkeakoulujen tarjontaa.
Essi Hauta
Kyllä ja jokaiseen tutkinto-ohjelmaan meillä kuuluu niitä vapaasti valittavia opintoja, mutta vähän tietysti määrä vaihtelee, että paljonko sinne niitä saa. On haluttu mahdollistaa se, että jos opiskelija haluaa johonkin tiettyyn sisältöön erityisesti tai teemaan syventyä, niin pystyy sitä tutkintoa sitten suuntaamaan tavallaan sen pohjalta siihen haluamaansa tavoitteeseen tai suuntaan liittyen, mutta myös on mahdollista se, että jos hän haluaa käydä kurkkaamassa vähän sinne aidan toiselle puolelle ja yhdistellä uusia sisältöjä ja muuta, niin myös se onnistuu.
Elisa Kannasto
No sinä pengot opiskelijoiden kanssa ja opiskelijoiden takia aika paljon meidän kurssisisältöjämme. Tuleeko usein semmoinen fiilis, että voi vitsi tuossa olisi juuri se opinto minkä itse haluaisin tehdä tai opiskella?
Essi Hauta
Tulee hyvin liian usein. Sanotaan näin, että ihan liian usein. Tunnistan itsessäni varsinkin sellaisen elinikäisen oppijan, että kyllä olen jo hartaasti päättänyt, että haluaisin opiskella monia meidän tutkinnoistamme. Mielestäni meidän tutkintomme ovat äärettömän ajankohtaisia ja kiinnostavia. Toki aika laajoja teemoja ja sisältöjä, kun meillä pääsääntöisesti on niitä viiden opintopisteen kursseja opintojaksoissa, mutta kyllä aika usein saan itseni kiinni siitä, että tämäkin kiinnostaa.
Elisa Kannasto
Niin sinulla on jotkut estot päällä siellä opintotoimistossa, että tälle henkilölle ei anneta kurssi ilmoittautumisia.
Essi Hauta
Suurin piirtein.
Elisa Kannasto
Sitten meillä on SeAMKin strategiassa aika isosti näkyvillä kansainvälisyys ja meillä onkin yksi kansainvälinen ala, International Business Management tutkinto ja sen lisäksi on olemassa tämmöinen intensiivinen kansainvälinen opintojakso, jossa me olemme mukana joka vuosi. Miten paljon kansainvälisyys liittyy työhösi ja mitä ajatuksia se herättää?
Essi Hauta
Olen ihastunut siihen, tässä muutaman vuoden mukana olleena, että meidän YAMK opiskelijoiden keskuudessa on lisääntynyt se kiinnostus tätä kansainvälisyyttä kohtaan. Ollaan avoimia lähtemään jopa vähän pidempään vaihtoon tai sitten osallistumaan näihin kesäkouluihin tai intensiiviviikoille Global Master Schooliin. Se on mielestäni kauhean hyvä merkki siitä, että kansainvälisyys aidosti kiinnostaa ja totta kai meillä on tämä yksi kansainvälinen tutkinto ohjelma Englanniksi. Siellä on paljon kansainvälisiä opiskelijoita, ja saadaan heidän ja meidän suomenkielisten tutkinto-ohjelmien vuorovaikutusta vielä tiivistettyä.
Elisa Kannasto
Onko kansainvälisten opiskelijoiden ohjaus tai opon työ jotenkin erilaista?
Essi Hauta
En sanoisi, että erilaista, mutta totta kai siihen tulee tiettyjä sävyjä, kun eri kulttuureista tulee ihmisiä. Siellä saattaa olla kielellisiä asioita mitä pitää ottaa huomioon ja myös sitten kulttuurillisia asioita. Mutta kyllä sanoisin, että kysymykset pysyvät aika samoina ytimeltään ja mahtavia asiantuntijoita kyllä heidän joukostaan löytyy.
Elisa Kannasto
Just näin. Sitten kun me lähdemme katsomaan hyväksilukuja tai vastaavia, niin niitä voi olla vaikea mitata välillä jostakin toisesta yliopistosta, joka on täysin tuntematon meille tai jota ei vaikka englannin kielellä löydy sitten tuolta internetistä.
Essi Hauta
Kyllä, mutta se myös avartaa sitä omaa näkemystä ja tietämystä siitä, että mitä tuolla muualla on ylempien tutkintojen kohdalla tarjolla.
Elisa Kannasto
Sama fiilis itsellä, kun pääsin näihin töihin. Me olemme puhuneet aika paljon opiskelijoista nyt, mutta meillähän on SeAMKissa talo täynnä asiantuntijoita. Minkälaista asiantuntijoiden kanssa on tehdä töitä ja kenen kanssa sinä teet töitä?
Essi Hauta
No opinto-ohjaajana ehkä eniten tulee tehtyä töitä tietysti meidän opintotoimistomme kanssa. He pyörittävät montaa sellaista prosessia ja asiaa ihan sieltä opiskelijan haku vaiheesta valmistumiseen saakka. Mihinkä sitten välillä tarvitsee heidän apuaan ja tukeaan selvittämään asioita. KV puolella tietysti sitten vielä lukuvuosimaksut ja kaikki muut siihen liittyvät, niin heidän kanssaan tulee aika usein kyllä viestiteltyä ja vaihdeltua näkemyksiä asioista erinäisiin teemoihin liittyen.
Totta kai myös tuo meidän kansainvälinen tiimimme, joka tuolla toimii ja hoitaa varsinkin näiden KV-opiskelijoiden perehdyttämistä ja opintojen aloitusta ja siihen liittyviä käytäntöjä, jotka ei sitten tule siihen opon pöydälle niiden opintoihin liittyvien asioiden kanssa. Sitten järjestellään vähän sitä muuta elämää ja heidän sujuvaa saapumista opintoihin. Totta kai sitten tämä meidän Master School ihan kokonaisuudessaan, että erityisesti ne on kyllä opettajat ja sinä Elisa kenen kanssa tulee palaveri jos toinen yleensä pidettyä ja sitten tietysti näiden meidän muiden YAMK opettajien kanssa.
Elisa Kannasto
Joo, mehän tehdään tosi paljon Essin kanssa tiimityönä näitä juttuja ja paljon katsotaan ja pohditaan yhdessä asioita, että mitenkä tätä koulutusta voidaan entisestään kehittää ja se on ollut tosi mahtavaa yhteistyötä mitä on saatu tässä tehdä ja saadaan jatkaa.
Tykkään tästä SeAMKin kampuksesta kauheasti. Onko sinulla täällä jotain lempipaikkaa?
Essi Hauta
Ihan ehdottomasti kampustalon kirjasto on itselle semmoinen, ihana, tärkeä ja rakas paikka, siellä tulee välillä vietettyä ihan lounastaukoakin. Se johtaa juurensa jo sieltä opiskeluajoilta. Olen ollut semmoinen kirjastossa hyvin viihtyvä tyyppi aina ja tykkään mennä ihan vaan katselemaan, että mitä siellä kirjastossa on. Varsinkin jotenkin tuo meidän SeAMKin kirjasto. Tykkään siitä, että heillä on laajat tietokannat ihan fyysisesti, mutta totta kai sitten myös sähköisesti saatavilla. Sieltä on aika kivat maisemat siitä Tapio-salista myös tuonne joenrannan suuntaan.
Elisa Kannasto
Voi kun olisittepa nähneet, miten Essillä alkoi silmät loistamaan, kun hän puhuin tästä kirjastostamme. Kampustalo on kyllä upea, kun se on siinä jokirannassa ja siitä ikkunasta voi katsella ulos oli sää mikä tahansa.
Essi Hauta
Kyllä! Usein siellä on aika paljon opiskelijoita myös pyörimässä, lukemassa ja tekemässä erinäköisiä ryhmätöitä. Se on tosi suosittu myös opiskelijoiden kesken.
Siellä sitten tulee välillä tavattua niitä omiakin YAMK opiskelijoita. He vaan eivät tietysti päiväsaikaan ole joka päivä täällä kampuksella. Mutta välillä tulee sitten joku opiskelija sielläkin nykäisemään hihasta, että hei kiva nähdä, minulla olisi tämmöinen kysymys. Se on kyllä ollut todella mukavaa.
Elisa Kannasto
Koitan heittää vielä tämmöisen pahan kysymyksen, että tuleeko mieleen mitään hauskaa tapahtumaa tai muistoa tältä ajalta, kun olet YAMK opona ollut, jota fiilistelet useammin ja on lempi hetkiäsi tässä työssä?
Essi Hauta
No ihan pakko nostaa kyllä se, kun pääsin käymään tuolla Kazakstanissa meidän Master Schoolin erinäköisiin yhteistyökuvioihin liittyen. Se oli kyllä semmoinen reissu, että en sitä olisi välttämättä matkakohteeksi valinnut lomalle meno mielessä, mutta kun siellä pääsi tutustumaan kulttuuriin ja paikkoihin, niin sydämestä jäi sinne kyllä pieni pala. Se oli kyllä todella antoisa reissu. Poiki myös hyvää yhteistyötä heidän kanssaan.
Elisa Kannasto
Joo, meillehän on tullut sieltä opiskelijoitakin. Mulla on itsellä vielä Kazakstan näkemättä, mutta toivon mukaan jatketaan meidän yhteistyötämme ja päästään sitten vaikka yhdessä sinne käymään.
Essi Hauta
Olisi kyllä mahtavaa, muutaman hyvän ravintolan tiedänkin jo etukäteen.
Elisa Kannasto
Saat kertoa sitten kaiken, kun meillä se tulee vastaan, mutta aloitetaan ensin meidän Global Master Schoolista, kun päästään saksaan viikon päästä.
Essi Hauta
Vähän yllätti itseäkin, kun tuossa vielä kaverin kanssa oli siitä puhe, että se reissu todella on jo viikon päästä alkamassa ja tuota se on kyllä myös mukavaa, että on tosiaan tuota kansainvälistä yhteistyötä moneenkin eri suuntaan. Yksi on sitten tämä saksalainen Aschaffenburg, jossa tänä syksynä järjestetään Global Master School viikko, niin on kyllä mahtavaa päästä heidän vieraakseen ja näkemään myös sitten sitä arkea. Tavallaan siellä päässä.
Monen professorin kanssa on tullut juteltua erinäköisissä yhteyksissä, kun he ovat käyneet pitämässä luentoja tai muuten sitten olleet osallistumassa meidän toimintaamme. Mutta nyt pääsee sitten paikan päällä itsekin todentamaan, että minkälaisia juttuja siellä tehdään ja ehkä vähän ottamaan ideoita ja ajatuksia mitä voisi myös toteuttaa täällä meillä.
Elisa Kannasto
Kyllä ja siellähän on myös meidän opiskelijoitamme, koska meillähän on tämmöinen double degree yhteistyö muun muassa tämän yliopiston kanssa, jossa siis opiskelija valmistuttuaan saa tutkinnon molemmista yliopistoista.
Onko tämä ollut mielestäsi kiinnostavaa yhteistyötä, Kun olet kohdannut heidän opiskelijoitaan, jotka on tullut sitten meille tai sitten meiltä lähteviä opiskelijoita, jotka on sitten tuonut kokemuksia tänne sieltä saksalaisista yliopistoista?
Essi Hauta
Kyllä todellakin kiinnostavaa ja mielestäni myös todella antoisaa, että sinulle tarjotaan mahdollisuus suorittaa kaksi tutkintoa, mutta ei nyt ihan samalla hinnalla, mutta kuitenkin siinä samassa ajassa mikä meillä saattaa mennä yhden tutkinnon suorittamiseen.
Se on ollut kyllä tosi mahtava konsepti ja toivon, että se jatkuu vielä tulevinakin vuosina, koska tasaiseen tahtiin on meille tullut opiskelijoita, jotka haluavat sitten tavallaan saada sitä suomalaista korkeakoulutusta ja osaamista siihen oman tutkintonsa rinnalle laajentaakseen työmahdollisuuksia. Meiltä on myös ollut muutamia kiinnostuneita, jotka on taas puolestaan lähtenyt sinne heille tekemään tätä kaksoistutkintoa. Se ei ehkä suuressa määrin vielä näy, mutta toivottavasti enenevissä määrin.
Elisa Kannasto
Niin toivottavasti saadaan tähän vielä lisää yhteistyö korkeakouluja mukaan, että saadaan laajennettua sitä mahdollista kantaa meidän opiskelijoillemme, minne lähteä ja mistä hakea sitä osaamista. Itse olen kokenut nämä todella arvokkaaksi ja se tuo eri perspektiivejä siihen, että mitä kaikkea hyvää meidän opinnoissamme on ja sitten taas missä meillä on opittavaa.
Essi Hauta
Kyllä ja ylipäätään kun aikuisiällä saadaan niitä kansainvälisiä kokemuksia, niin niistä osaa ehkä poimia vähän eri asioita sitten tässä kohtaa kuin taas nuorempana aikaisempien opintojen aikana vaihdossa olleena.
Elisa Kannasto
Me eksyttiin vähän tuosta opoilu aiheesta tänne KV puolelle, mikä on tyypillistä näissä meidän keskusteluissamme, mutta vielä tämmöinen perinteinen kysymys, että mitäs nyt unohdin? Haluatko vielä sanoa jotain?
Essi Hauta
No varsinaisia unohduksia ei mielestäni ole päässyt tapahtumaan tällä kerralla, että hyvin on mennyt. Ehkä sellainen vain, että toivottavasti saadaan kehitettyä vielä mielenkiintoa opiskelijoiden mahdollisuuksista osallistua ja vaikuttaa eri vaiheissa omiin opintoihinsa ja, että pystytään luomaan verkostoitumisen mahdollisuuksia sinne.
Totta kai se oma opiskeluryhmä tulee aika tutuksi siinä opintojen aikana, mutta sitten saattaa olla YAMK ryhmiä, jotka ovat samoihin aikoihin kampuksella, mutta ovat sitten omilla luennoillaan, joten ehkä lounaalla ehtii vähän käydä vaihtelemassa ajatuksia ja muuta.
Tämmöinen verkostoitumis- ajatus on ollut meille kauhean tärkeä asia, jotta saadaan sitä monialaisuutta ja yksi hyöty aikuisiän opinnoissa on nimenomaan se, että tapaat niitä uusia tyyppejä ja luot vähän uusia suhteita omiin verkostoihin ja työelämään hyödynnettäviksi.
Elisa Kannasto
Just näin. Tuostahan me puhuimme orientaatiopäivässä, kun syksyllä aloitettiin uusien ryhmien kanssa. Sanoinkin monta kertaa siellä, että tässä on teidän uusi verkostonne, ottakaa siitä kaikki hyöty irti. Mielestäni meidän monialainen Master School tarjoaa parhaat mahdolliset eväät siihen, että oikeasti pääset sen oman normaalin kuplan ulkopuolelle ja vähän avaamaan sitä.
Essi Hauta
Kyllä ja, että saadaan tavallaan sitä vuorovaikutusta ja varsinkin ajattelin, kun meillä on tämmöinen yhteinen vapaasti valittavien opintojen tarjonta, missä tosiaan sitten saa käydä myös kurkkaamassa vähän sinne aidan toiselle puolelle, että minkälaista se elämä on ihan jollain muulla alalla. Niin se luo arvokkaita uusia ideoita ja ehkä myöhemmin jopa innovaatioita.
Elisa Kannasto
Hei tässä vaiheessa. Kiitos Essi, että avasit meille vähän ovea ja annoit meidän kurkata tuohon opon rooliin ja kiitos siitä tärkeästä työstä mitä teet meidän opiskelijoiden eteen joka päivä.
Essi Hauta
Kyllä kiitos. Tämä oli oikein kiva kokemus.
Elisa Kannasto
Ja kiitos teille kaikille, kun kuuntelitte. Palataan myöhemmin sitten meidän YAMK yliopettajien kanssa uusiin aiheisiin.