SeAMK Talk: SeAMK Master School - Mitä kuuluu sosiaalialan YAMK-tutkinnolle?

Elisa Kannasto

Tervetuloa SeAMK Master Schoolin podcastiin, Minä olen Elisa Kannasto koulutuspäällikkönä SeAMKin Master Schoolissa ja tänään juttelen meidän YAMK yliopettajan kanssa. Tiina Hautamäki, joka johtaa meillä sosiaalialan ylemmän AMKin ohjelmaa. Kerrotko Tiina vähän kuka olet ja mistä tulet?

Tiina Hautamäki

Joo olen tosiaan Tiina Hautamäki ja tulen Tampereelta että, minä käyn Tampereelta täällä Seinäjoella töissä ja on jo nyt, tulee 8 vuotta keväällä, että on täällä ollut töissä. Olen ammatillinen opettaja koulutukseltani, mutta myös sosiaalitieteilijä, että sosiologia on aikanaan opiskellut ja siitä väitellyt.

Elisa Kannasto

Oletko se Tampereen yliopiston alumneja sitten?

Tiina Hautamäki

Joo Tampereen yliopistosta ja siellä olin tutkimustöissä ennen, kun tulin tänne SeAMKiin

Elisa Kannasto

Minkälaista tutkimusta olet tehnyt? Mitä sinun väitöskirjasi koski tai onko jotain uudempaa tutkimusta mitä olet nyt pyöritellyt?

Tiina Hautamäki

No se väitöskirja koski sairauksien kulttuurisia merkityksiä, että tutkin tuberkuloosia ja aidsia, että miten se kirjoittelu on muuttunut viidenkymmenen vuoden aikana ja sitten sen jälkeen olen tutkinut niin kun asiakkaiden työntekijöiden asemaa, kokemuksia tässä muuttuvassa sosiaaliterveydenhuollon kentällä monenlaisia tutkimushankkeita muun muassa terveydenhuollon vuokratyötä ja sitten alkoholipolitiikkaa, mielenterveystyötä, kokemusasiantuntijuutta, tämmöisiä aiheita.

Elisa Kannasto

Joo tosi ajankohtaista ja tärkeää. Eli olet meillä myös hanketyössä, etkä vain opettajapuolella.

Tiina Hautamäki

Kyllä näin.

Elisa Kannasto

Mennään tähän ohjelmaan, eli sosiaalialan ylempi AMK niin minkälaista osaamista se antaa opiskelijalle?

Tiina Hautamäki

Joo tämä antaa kyllä monenlaista osaamista, että antaa projektitöissä, töihin osaamista ja myös johtamisosaamista, että meillä on johtamiseen liittyviä opintoja paljon opintojaksoja ja sitten tässä oppii myös semmoista ylipäätään kehittämistä, kehittämisen taitoja työelämässä ja tutkimisosaamista. Se että niin kun opiskelijat meillä on toiminut jo pitkään, monet vähintään sen 2 vuotta työtehtävissä siihen perustutkintoon liittyvissä työtehtävissä, niin sitten he voi syventää sitä oman alan asiantuntemusta, että siinä tulee sitä asiantuntijaosaamisen syventämistä.

Elisa Kannasto

Ja fokus on siis sosiaalialassa. Onko semmoista tyypillistä opiskelijaa? Kenelle tämä ohjelma on suunnattu?

Tiina Hautamäki

No monenlaisille sosiaalipalveluissa toimiville, sosionomi, geronomi taustaisille. Opiskelijoille ja tai hakijoille ja sitten meille myös hakee kasvatustieteiden maistereita, on ollut mukana ja yhteiskuntatieteiden maistereita ja nyt sitten vielä uutena tulee se, että opistoasteen niin kun suorittaneet sosiaaliohjaajat, kasvattajat ja kehitysvammaisten ohjaajat voi hakea.

Elisa Kannasto

Olet paljon tekemisissä meidän ylemmän AMK opiskelijoiden kanssa ja päivittäisessä opetustyössä. Niin mikä tällä alalla tällä hetkellä puhuttaa? Onko semmoisia teemoja, jotka ovat nyt isoja?

Tiina Hautamäki

Kyllä niitä on paljonkin, että ensimmäisenä tulee mieleen digitalisaatioon liittyvät haasteet ja mahdollisuudet, miten ne ovat osa ja myös sosiaalipalveluita osa sitä työtä ja korona oli aikaisemmin. Siitä tehtiin paljon opinnäytetöitä tai useampia, mutta se ei nyt niin enää ole sitten.

Elisa Kannasto

Niin se halutaan jo vähän unohtaakin.

Tiina Hautamäki

Niin se halutaan vähän unohtaakin, mutta sitten toisaalta tämmöinen miten me olemme poikkeustilanteissa poikkeusoloissa, että nyt on sitten ehkä semmoinen kriisitietoisuus ja miten sitä sitten myös sosiaalialalla tarvitaan.

Elisa Kannasto

Kyllä nämä asiat haastavat meitä valtavasti nyt kun ympärillä myllertää ja tämä on yksi semmoinen tärkeä osaajakunta joka näihin haasteisiin voi sitten vastata työelämässä. Minkälaisia opettajia, mitä sisältöjä meillä on siellä opinnoissa ja kuka näitä opettaa?

Tiina Hautamäki

No olen niistä yksi, joka opetan paljon ja sitten meillä on myös yliopettajia muita ja sitten meillä on myös vierailevia luennoitsijoita ja sitten jonkun verran käy aiemmista sosiaalialantutkinto ohjelmista valmistuneita. He tulee sitten sieltä kertomaan joko omasta opinnäytetyöstään tai sitten sieltä työelämästä, että mitä siellä on meneillään ajankohtaista.

Elisa Kannasto

Aivan eli koko ajan täytyykin kehittää, koska ollaan ajan hermolla ja pidetään relevantteina ja ajanmukaisena se mitä opetetaan ja viedään sinne työelämään. Mitenkä meillä opiskellaan? Miten sinun ohjelmassasi opinnot on järjestetty? Ollaanko täällä Seinäjoella vai ollaanko verkossa vai ollaanko vähän molempia vai?

Tiina Hautamäki

Molempia paljon ollaan verkossa, mutta meillä on nyt ollut semmoista hybridiopetusta, että viimeksi tämän nykyisen ryhmän kanssa, että ja aiemmankin että on voinut tulla tänne paikan päälle, mutta myös osallistua etänä. Ja sitten osittain on ihan kokonaan etänä olevia opintoja, ja tämä on kyllä mahdollistanut sitä, että kauempaakin. Kauempaakin meille tullaan sitten opiskelemaan tuolta etelä suomesta tai pohjoisemmasta suomesta.

Elisa Kannasto

Niin eli kattaa ohjelma tavallaan koko Suomen, jos katsotaan opiskelijoita.

Tiina Hautamäki

Kyllä näin voi sanoa.

Elisa Kannasto

Oletko sinä tehnyt siitä mitään huomiota? Onko? Onko meillä jo kulttuurillista jakamista sen kautta, että mistä päin suomea tullaan ja muuten että toimiiko asiat samalla tavalla joka puolella Suomea vai tuleeko siinä semmoista hyvää uutta tietoa myös?

Tiina Hautamäki

Kyllä siinä tulee uutta tietoa myös, että niin kun opiskelijat kertovat kokemuksista, miten tämä hyvinvointialueille siirtyminen on tapahtunut ja sitten tehdään vertailu, että no miten täällä Etelä-Pohjanmaalla? Esimerkiksi.

Elisa Kannasto

Tosi hyvää benchmarkkausta samalla, siinä se tiedon jakaminen ja tämähän on mielestäni ainakin yksi semmoinen, YAMK opiskelun suola ja sokeri ja kaikki kuorrutteet, että kun verkostoidutaan ja jaetaan tietoa ja saadaan sitä kautta ehkä just se mitä tapahtuu nyt työelämässä, mutta hyvin erilaisissa ympäristöissä. Miten onko meidän opiskelijamme kansainvälisesti suuntautuneita tai onko opinnoissa jotain kansainvälisyyteen liittyvää? Opiskellaanko englanniksi?

Tiina Hautamäki

Joo, meillä on yksi opintojakso, tämmöinen kansainvälisyyteen liittyvä opintojakso, että miten siihen liittyy sitä vertailua eri maiden välillä. Miten sosiaalipalvelut toteutetaan eri maissa ja tämä opintojakso sijoittuu toiseen vuoteen ja me olemme toteutettu sitä silloin kun on mahdollista niin jonkun toisen yliopiston jonkun kansainvälisen yliopiston kanssa tai siis ulkomaisen yliopiston kanssa. Meillä on ollut yksi saksalainen yliopisto siinä yhteistyökumppanina, mutta sitä aina joudutaan hakemaan sitten, että toteutuuko se, mutta aina on jotain tällaista yhteistyötä ja sitten opiskelijoilla on mahdollisuus lähteä vaihtoon, jos he haluavat, niin se on sitten SeAMKissa mahdollista sitten hakea myös KV vaihtoon joksikin aikaa.

Elisa Kannasto

Just näin. Meillä on paljon kansainvälisiä kumppaneita ja koko ajan kasvetaan tuonne kansainväliseen suuntaan. Niin niin se on jotenkin kiva, että pystytään sitten mahdollistamaan myös ylemmän AMK:n opiskelijoille, jotka ovat usein myös työelämässä, mutta sitten vaikka tämmöisestä intensiivijaksoja tai muun kautta sitä kansainvälistä näkökulmaa sinne opintoihin. Millaista palautetta opiskelijoilta on tullut tästä ohjelmasta? Olet ollut 8 vuotta nyt niin, onko jotain muuttunut tai muuten mikä siellä on pinnalla?

Tiina Hautamäki

No opiskelijoilta on tullut hyvää palautetta sillä tavalla. Toisaalta kyllä sanotaan, että tämä on aika vaativaa tämä opiskelu, että tarvitsee tehdä sellaista aikatauluttamista ja miettiä, että mitenkä se onnistuu. Monilla on pienet lapset ja on vielä se työ ja tai vaikka lapset olisivat isompiakin niin siinä sitten joutuu sitä, että se on monesti opiskelijoilla, se että miten mistä löytää se aika. Mutta hyvin siinä sitten kuitenkin monet onnistuvat ja melkein kaikki onnistuu ja se vaikka tämä on tämmöinen iso ponnistus siinä työn ohessa, niin sitten kun se koetaan tärkeäksi, niin se on sitten myös hyvin palkitsevaa. Sitten tämä ryhmä on myös semmoinen. Tässä se 2 vuotta on tiivistä, sillä tavalla, että siinä sitten saadaan niiltä toisilta opiskelijoilta ja ryhmäläisiltä myös sitä sparrausta ja tukea.

Elisa Kannasto

Kyllä ja siis silloin kun se koetaan tärkeäksi sen oman työn ja siinä kehittymisessä niin silloin ehkä on myös perusteltua, että käytetään vapaa-ajalla vähän aikaa opintoihin ja siihen uralla etenemiseenkin mahdollisesti. Itse olen paljon pyöritellyt tätä just tätä jaksamista opinnoissa ja muissa koska itsekin tein väitöskirjaa täysipäiväisen työn ohella, niin kyllä siinä tulee ihan erilainen ymmärrys myös näitä meidän opiskelijoitamme kohtaan, jotka sitten tasapainottelevat työn ja opiskelujen ja sen perheen elämän välillä ja tästä toivottavasti saadaan meidän opon Essin kanssa tehtyä ihan oma jaksokin, että mitenkä itseä johdetaan näissä painetilanteissa.

Tiina Hautamäki

Joo no sehän olisikin varmasti hyvä ja kysytty opintojakso, sitten opiskelijoilta on tullut myös semmoista palautetta, että just tähän, että mitenkä, miten niitä sitten yhdistää näitä opintoja siihen kaikkeen koko elämän kokonaisuuteen, niin sitten on tullut sellaista myönteistä palautetta meille opettajille, että me ollaan joustavia, että sitten jos näyttää siltä että ei saa tehtyä jotain siihen tiettyyn aikaan mennessä tai ryhmän mukana, niin sitten on myös mahdollisuus tehdä sellaisia yksilöllisiä tehtäviä ja sovelluksia ja sitten eri syistä. Voi olla, että joutuu olemaan välillä pois niin että ne tavallaan ne opinnot tämä ei ole sillä tavalla niin kun sellaista niin kun tässä ja nyt työtä, että opiskelua voi sitten jatkaa ja niihin voi palata.

Elisa Kannasto

Juuri näin, aikuisia ihmisiä ollaan kaikki ja elämää tapahtuu ja se on kyllä yksi semmoinen iso asia, mikä on tärkeätä nykyään tässä aikuisena opiskelussa, että sitten pystyy keskustelemaan niistä, että mitenkä se oma polku lähtee rakentumaan ja mitenkä se on mahdollista, että tietysti meillä on tietyt määräykset jotka sitoo esimerkiksi opiskeluoikeuteen liittyviä aikoja, mutta muuten olen ymmärtänyt, että meidän opettajien kanssa kyllä aika hyvin pystyy sitten katsomaan niitä omia elämäntilanteita.

Tiina Hautamäki

Kyllä ja sitten tämä etäopiskelu myös, että sitä voi tehdä niin paljon tässä tutkinto ohjelmassa, niin siitä on kanssa saatu myönteistä palautetta, että sitten se helpottaa. Varsinkin sellaisia opiskelijoita, jotka tulee tuolta kauempaa.

Elisa Kannasto

Juuri näin. Vielä kommentoin tuohon tavallaan itsensä johtamiseen ja tähän kun opiskellaan ylempää tutkintoa samalla kun ollaan töissä. Minun näkökulmastani se tarjoaa myös sellaisia aivan uudenlaisia taitoja ja semmoisia metataitoja mitkä eivät välttämättä koske opintojen sisältöjä. Mutta just nimenomaan tätä, että kuinka aikataulu tätä ja kuinka priorisoidaan ja millä tavalla rakennetaan se niin kun kokonaisuus siihen, että saadaan se paletti toimimaan, niin se voi olla semmoista mikä sitten, jos vaikka edetään uralla ja tullaan enemmän haastaviin tehtäviin tai tulee niitä painetilanteita siellä omassa työelämässä, niin auttaa myös niissä se osaaminen.

Tiina Hautamäki

Kyllä se on semmoista pääomaa itselle mitä täältä opintojen kautta saa ja se tuo sellaista, mä nyt käytän sitä sanaa voimaannuttaa sitä omaa tapaa sitten olla siellä työelämässä, että ja sitähän niin kun ja se just sanoit, että sehän tulee monenlaisista asioista tästä koko opiskelun ja työn yhdistämisen kokonaisuudesta.

Elisa Kannasto

Toi oli hienosti sanottu, että toi pääoma itsellemme, minä varastan tämän ja käytän sitä seuraavassa linkkari päivityksessä. Opintojen osana monet usein ajattelee, että jälki tai lopuksi, mutta meillähän näitä tehdään jo sieltä aika alkuvaiheesta, niin tehdään kehittämistehtävä, joka on siis opinnäytetyö sitten lopuksi, niin minkälaisia opinnäytetöitä alallasi tehdään?

Tiina Hautamäki

Opinnäytetyöt tehdään monenlaisista aiheista, jotka liittyvät tähän sote ja kasvatusalaan, että esimerkiksi asiakkaiden kokemuksista, erilaisista palveluista, sote palveluista tai sitten asiakkaitten erilaisista tilanteista, kuten yksinäisyydestä, miten ja miten siihen, vaikka kolmannella sektorilla on vastattu, sitten on perhesuhteisiin perheeseen liittyviä aiheita ja sitten myös työttömyys ja työllisyyteen liittyvät aiheet. Niitä on paljon ja sitten maahanmuuttajat ja heidän kotoutumisensa on yks selkeä semmoinen aihepiiri mistä tehdään. Sitten tehdään myös lastensuojeluun liittyviä opinnäytetöitä ja siinä on sitten, tulee ottaa huomioon se, että yleensä lapsia ei päästä haastattelemaan. Siinä on sitten se eettinen puoli ja muutenkin niissä koko ajan kulkee tämä, että sitä ihan opiskellaan, että mitä se on se tutkimusetiikka ja miten sitä sitten siinä prosessissa huomioidaan.

Elisa Kannasto

Niin se tulee tällä puolella ihan eri tavalla tärkeäksi asiaksi, että mitä on lupa tutkia ja ketä on lupa tutkia ja millä tavalla. Minä itse vedän liiketalouden ohjelmaa niin pakko kysyä näkyykö teemoissa ollenkaan johtaminen tai tämmöinen resursointi tai vastaavat?

Tiina Hautamäki

Joo kyllä johtamiseen liittyviä opinnäytetöitä kanssa tehdään ja myös siihen, kun sinäkin puhuit itsensä johtamisesta. Miten se itsensä johtaminen tai oma niin kun työntekijöiden sitten tämmöiset työhyvinvointi liittyvät aiheet, niitä on ehkä, niissäkin menee vähän semmoiseen, että monet haluavat tehdä just siitä työhyvinvoinnista ja sille saatetaan sitten sanoin, että no löytyisikö nyt joku muu, mutta siis siihen se on niin laaja aihealue, että sieltä tietysti aina löytyy niitä uusia näkökulmia.

Elisa Kannasto

Juuri näin. Ja meillähän ymmärtääkseni tehdään SeAMKissa myös hankkeita työhyvinvointiin liittyen tai tutkimustyötä, että meillä on ihan yliopettajia, jotka ovat kiinni siinä aiheessa.

Tiina Hautamäki

Kyllä. Kyllä ja sitten voi olla joku erityinen malli tai prosessi, jota lähdetään sitten, joka voi liittyä, vaikka siihen työhyvinvointiin ja sen edistämiseen tai johtamiseen ja sitten sitä lähdetään niin ikään kuin testaamaan tai suunnittelemaan ja minkälaista palautetta siitä saadaan ja puhutaan tämmöisestä toiminnallisesta opinnäytetyöstä, johon liittyy sitten sitä, että ne voi olla hyvinkin käytännönläheisiä sitten.

Elisa Kannasto

Kyllä, voi että miten mielenkiintoisten teemojen kanssa säkin saat tehdä työtä päivittäin. Muistuuko mieleen mitään uratarinoita mitä kertoisit meille tai jotain onko jäänyt mieleen joku opiskelija, joka on vaikka näiden opintojen myötä löytänyt ihan uutta suuntaa tai kehittänyt omaa urapolkuaan erityisesti?

Tiina Hautamäki

No mitä opiskelijat sanoo jo opintojen aikana, niin yksikin opiskelija sanoi, että hän on vaihtanut työpaikkaa ja nyt hän on sellaisessa työssä ja että tavallaan se saattaa tämä opiskelemaan lähteminen niin kun myös niin kun tuoda semmoista lisää rohkeutta siihen hakemiseen, että nyt minä olen ollut näin kauan, vaikka sanotaan nyt vaikka lastensuojelussa 10 vuotta. Minä haluaisinkin tehdä jonkun toisenlaisen asiakasryhmän kanssa töitä.

Elisa Kannasto

Aivan.

Tiina Hautamäki

Niin sitten tämän koulutuksen kautta voi tulla siihen sitten semmoinen rohkaisu hakee uusiin työtehtäviin ja sitten esihenkilö tehtäviin siirtymistä. Sitä on tapahtunut monien kohdalla ja sitten vielä, että tämä opiskelu ikään, kun että vielä halutaan opiskella lisää tämän jälkeen, että sitten on useita mennyt opettajan opintoihin ja meillä esimerkiksi toimii yksi lehtori, joka on tämän YAMK tutkinnon jälkeen mennyt opettajan opintoihin ja nyt hän opettaa SeAMKissa.

Elisa Kannasto

Aivan, että sieltä saattaa löytyä ihan uudenlainen sitten jotenkin polku siihen tekemiseen.

Tiina Hautamäki

Kyllä. Ja sitten on vielä yliopisto opinnot, että vaikka tämä YAMK tutkinto ja maisterintutkinto nehän ovat meidän koulutusjärjestelmässämme samalla tasolla, mutta silti, jos haluaa vielä sen sosiaalityöntekijän pätevyyden, niin sitten lähdetään lukemaan sosiaalityötä yliopistoon esimerkiksi ja sitten myös jatko opintoihin tämä on väylä.

Elisa Kannasto

Niin nythän ylemmän AMK tutkinnolla pystyy hakemaan tohtorin opintoihin. Onko tästä ohjelmasta? Tuleeko mieleen? Onko kukaan meidän opiskelijoistamme lähtenyt tähän polulle?

Tiina Hautamäki

On, edellisistä ryhmästä on lähtenyt tähän, tekee parhaillaan jatko-opintoja.

Elisa Kannasto

Mahtavaa. Seuraamme myös sitten tietysti hänen polkuaan. Ehkä hän päätyy meille myös, toivotaan näin. Sinun työsi on aika moninaista. Sinulla on tutkimus ja kehittämishankkeita ja sitten sinulla on tämä vastuu tästä meidän yhdestä ohjelmastamme ja sitten käsittääkseni opetat myös tuolla AMK puolella tai ainakin annat sinne asiantuntija konsultointia. Niin mikä on työssäsi parasta?

Tiina Hautamäki

No kyllä minun työssäni on paras parasta se, että kun minä näen, että opiskelija on päässyt eteenpäin ja se saa ne asiat vietyä siihen niin kun vaiheeseen mikä on ollut hänellä tavoitteena, että kyllä ne valmistumiset, opiskelijan valmistumisen ja etenemiset, niin niistä tulee kyllä kaikista mahtavin palaute ja fiilis itselle.

Elisa Kannasto

Kyllä minä aina istun kanssa siellä meidän valmistuneiden juhlassamme, joita meillä vietetään aina jouluna ja keväällä ja se on niin mahtava tunnelma katsoa, kun vähän vapisevin sormin mennään vastaanottamaan se tutkintotodistusta, niin nämä ovat hienoja hetkiä. Varsinkin varmasti teillä, kun te olette aika tiiviisti sitten opiskelijaryhmän kanssa, että sinähän olet ainakin jollain tasolla opettamassa varmaan melkein jokaista opintojaksoa mitä siellä on vai oletko.

Tiina Hautamäki

Joo se vähän vaihtelee oman työtilanteen mukaan, että kun olen tosiaan myös hanketyössä, niin on sitten ollut. On myös opintojaksoja, joilla en ole opettamassa, mutta että meillä on. Meillä on kyllä paljon hyviä opettajia.

Elisa Kannasto

Juuri näin. No teillä on myös tuo teidän kotipesänne tuolla kampustalolla, joka on aivan upea, ihana paikka opettaa itsellenikin nii onko sinulla omaa lempipaikkaa täällä meidän kampuksellamme? Minä heitin esillekin tämmöisen hankalan kysymyksen niin. Nyt kysyn sinulta.

Tiina Hautamäki

No siis kyllä tykkään opettaa. Kampustalolta tulee mieleen ne luokat mistä näkyy joelle niin siellä on kyllä kiva tehdä töitä ja opettaa ja keskustelua opiskelijoiden kanssa.

Elisa Kannasto

Se on sitä työhyvinvointia, joo minulla itsellä ihan sama, että silloin kun siellä puolella saa opettaa ja just niissä ikkuna luokissa niin on kyllä mukavia päiviä. Varsinkin sitten kun päästään tästä lumesta ja nähdään vähän aurinkoa, kun se kimmeltää tuohon jokeen niin. Se on hienoa. Joo onko mitään muuta mitä haluat nostaa vielä tästä ohjelmasta tai mitä minä unohdin kysyä.

Tiina Hautamäki

Joo no varmaan mistä opiskelutavoista että, paljon tehdään ryhmätöitä. Puhuinko minä tästä vielä? En ehkä.

Elisa Kannasto

Ei puhuttu tarkemmin. Joo tämä onkin hyvä ottaa vielä tähän, että miten meillä suoritetaan opintoja?

Tiina Hautamäki

Joo että niin kun sekä itsenäistä opiskelua ja ryhmätöitä ja siitä opiskelijat on antanut palautetta, että ryhmätöitä on aika paljon, mutta toisaalta että siinä sitten saadaan myös tehtyä niitä opintojaksoja ja siinä just on tärkeätä se opintojen aikatauluttaminen, että opiskelijat sitten löytävät myös siinä ryhmässä ne yhteiset ajat mitenkä he sitten saa tehtyä ne ryhmätehtävät valmiiksi ja yhteen opintojaksoon ei pelkästään kuulu ryhmätehtäviä vaan siellä on sitten myös itsenäisiä tehtäviä.

Elisa Kannasto

Ja ryhmätyöthän puhuttavat nyt, mutta sitten kun me katsomme nykypäivän työelämää niin kaikkialla asiat tehdään tiimeissä ja isosti siinä, että vuorovaikuttamalla muiden kanssa.

Tiina Hautamäki

Ja sitten me myös siinä opintojen alussa niin käydään keskustelua ryhmän kanssa, että minkälaiset muodot heitä kiinnostaa ja haluaako he tällaisessa? Me puhutaan kotiryhmistä, jotka toimivat tämän koko 2 vuotta ja että haluaako he ei semmoista muotoa vai haluaako jo he vaihtavat ryhmää tai miten? Käytännössähän ne ryhmien kokoonpanot vaihtuvat joka tapauksessa jonkun verran, koska joku on saattanut opiskella jo sen opintojakson jossain muualla, mikä on meneillään ja hän on hakenut sitä korvaavuutta tai sitten jostain muusta syystä niin. Mutta tämä on kyllä koettu hyvänä, että tämä on nyt ollut muutamien ryhmien kanssa käytössä.

Elisa Kannasto

Joo tämä kuulostaa siis mahtavalta eli tosi opiskelijalähtöistä ja semmoista että käytte yhdessä näitä pelisäännöt. Kuulostaa ehkä vähän kovalta sanana, mutta siitähän tuossa on kyse.

Tiina Hautamäki

Joo me laadimme siinä alussa semmoiset. Sen alkavan ryhmän vähän niin kuin semmoinen huoneentaulu. Missä sitten sovitaan näistä asioista.

Elisa Kannasto

Joo vau ja muutenkin on jonkun verran joustavuutta siinä, että meillähän on yleensä tämä ohjelma yhteishaussa ja sitten on pääsykokeet. Eikö näin tänne haetaan pääsykokeilla? Ainakin tällä hetkellä ja sitten on myös tämmöinen avoimen polku, jota kautta pystyy hakeutumaan polkuopintoja tekemään avoimen AMK avoimen ylemmän AMKin opintojen kautta. Sitten joitakin opintojaksoja ja sitä kautta sitten myöhemmin hakeutua ihan tutkinto opiskelijaksi.

Tiina Hautamäki

Kyllä. Ja meillä on ollut, varmaan näissä kaikissa ryhmissä, joissa on ollut opettamassa, niin on myös polku opintojen kautta tulleita opiskelijoita.

Elisa Kannasto

Kyllä.

Tiina Hautamäki

Ja sitten siitä valinnaisuudesta, että sitten tähän tutkinto ohjelmaan kuuluu yks vapaavalintainen opintojakso ja se on se 5. Opintopistettä. Ja meillä on siinä muutamia niin kun, jotka kuuluvat tähän meidän tutkinto ohjelmaan tähän sosiaalialaan, mutta sen voi valita muualtakin, että on semmoinen campus onlinen tarjonta, josta voi sitten valita, kunhan se on YAMK tasoinen sitten se opintojakso.

Elisa Kannasto

Kyllä ja sitä kautta sitten saada itselleen, vaikka sitä johtamis- oppia lisää tai jotakin mitä sinne kaipaa semmoista erityistä.

Tiina Hautamäki

Tai jos jotain siihen opinnäytetyöhön liittyvää haluaa jotain siihen, jota meillä ei sitten muuta ole tarjonnassa, niin sitä kautta voi sitten hakea myös muualta niitä opintojaksoja. Ja sitten oli vielä joku asia tähän liittyen varmaan se, että niin kun opiskelijoilla voi tulla semmoisia tilanteita, että nyt minä en saa tehtyä tätä opintojaksoa niin sitten neuvotellaan ja mietitään että miten se voitaisiin sitten suorittaa itsenäisesti.

Elisa Kannasto

Juuri näin ja minulle ainakin välillä tulee tämmöisiä hyväksilukukuja missä on saattanut olla, vaikka työpaikan kautta käyty joku erityinen koulutus, jossa sitten taso vastaa tätä ylempää AMKia ja sillä lailla sitten niitä hyväksi luetaan, vaikka sinne vapaavalintaiseen niin. Tämäkin on hieno väylä, että jos on jo hankkinut osaamista niin sitä voi sitten ehkä hyödyntää myös tässä.

Tiina Hautamäki

Joo että kunhan se on, sitten tosiaan YAMK, mutta sinusta tai niin sanotusti maisteritasosta se mitä on opiskellut.

Elisa Kannasto

Juuri näin.

Tiina Hautamäki

Joskushan me niin niitä katsotaan sitten, että joku laajempi kokonaisuus ja siitä otetaan sitten osa hyväksi. Luetaan että on tehnyt vaikka 10 opintopistettä jotain laadullisia menetelmiä ja sitten siitä saa sitten sen. Joo siis 5 opintopistettä korvattua täällä tietenkin edellytys on se, että sitä ei ole käyttänyt muualla tämmöiseen tarkoitukseen.

Elisa Kannasto

Juuri näin. Tuleeko vielä mieleen jotain? Tässä tuli valtavasti minullekin taas uutta, kun minä vasta vähän niin kun tutustun näihin meidän tutkimusohjelmiimme tällä tasolla, että miten ne opinnot käytännössä järjestetään niin kiitos tosi paljon siitä, että kerroit teidän ohjelmastanne.

Tiina Hautamäki

Joo kiitos, en tiedä, unohdinko sanoa sen, että meillä on myös sitten varhaiskasvatuksen niin kun työntekijöitä varhaiskasvatuksen sosionomeja se varmaan unohtui sanoa.

Elisa Kannasto

Joo ja tätähän osaamista sinne koko ajan ollaan kehittämässä.

Tiina Hautamäki

Ja se on ajankohtainen, juuri tarvitaan paljon, myös sitä pedagogista johtajuutta tarvitaan YAMK tasoista, opiskelua siihen kyllä mitä ollaan kehittämisessä SeAMKissa.

Elisa Kannasto

Niin ja sitten nyt tässä vaiheessa on hyvä ruveta lisäilemään asioita, mutta mehän saadaan myös tämmöisen ristiin opiskelun kautta paljon tarjottua semmoisia erityisiä opintoja, mitä sitten vaihdetaan tavallaan ammattikorkeakoulujen eri ohjelmien välillä, että se on kanssa hieno. Hieno tämmöinen uusi juttu mitä kehitetään.

Tiina Hautamäki

Kyllä ja se tulee sitten. Ei ole, ei ole vielä vai onko?

Elisa Kannasto

Se nyt pilotti vaiheessa keväällä, mutta ensi syksynä lähteä ihan kunnolla käytiin, että kyllä varmasti on jo täydessä höyryssä sitten siinä vaiheessa, kun tämä lähtee linjoille. Hei kiitos Tiina tästä ja toivotaan että saadaan paljon hakijoita taas seuraavaan alkavaan ohjelmaan.

Tiina Hautamäki

Joo kiitos.