SeAMK Talk: SeAMK Master School - Mitä kliinisen asiantuntijuuden YAMK-tutkinto sisältää?
Elisa Kannasto
Tervetuloa SeAMK Master School podcastia kuuntelemaan. Minä olen Elisa Kannasto koulutuspäällikkö SeAMK Master Schoolissa, ja mulla on täällä tänään YAMK yliopettaja Mari Salminen-Tuomaala meidän kliinisen asiantuntijan ylempi AMK ohjelmasta, kerrotko Mari vähän kuka sinä olet ja millainen tausta sinulla on?
Mari Salminen-Tuomaala
Kiitos. Minä olen tämmöinen paljasjalkainen pohjalainen, olen pitkään ensin työskennellyt tuolla keskussairaalassa sairaanhoitajana ja siellä sisätautipuolella ja päivystyspoliklinikalla, siellä olen hankkinut kliinistä hoitotyön kokemusta ja nyt olen ollut täällä ammattikorkeakoulullakin jo vaikka, kuinka kauan. Ensin kliinisen hoitotyön lehtorina ja sitten kliinisen hoitotyön yliopettajana. Minun tehtäviini kuuluu täällä sekä opetusta että tutkimus- ja kehittämis- ja hanketoimintaa ja työnkuva on moninainen ja on ihanaa tehdä töitä aikuisten ihmisten kanssa, että mulla on tosi paljon opetusta tuolla YAMKin puolella.
Elisa Kannasto
Sinulla on pitkä kokemus siltä alalta niin oliko sinulle kuitenkin aina selvää, että sinä haluat myös tulla opettamaan ammattikorkeakouluun vai kuinka sinä päädyit tähän maailmaan?
Mari Salminen-Tuomaala
Minä en tiedä. Ehkä se oli varmaan vähän semmoinen, että jo siellä aivan pienenä aina nukke leikeissä jo ajattelin että musta tulee hoitaja tai opettaja ja arvoin kyllä silloin kun lähdin sairaanhoitaja kouluun niin vähän mietin kyllä opetusalaakin, mutta sitten ajattelin että haluan auttaa ihmisiä ja lähdin sitten sinne sairaalamaailmaan ja se oli kyllä ihan mielenkiintoista ja edelleenkin vähän napanuora sinne kiinni että mielellään aina sitten lähtee sinne keikalle että pysyy hyvin tuntuma ja pysyy ajan hermolla ja näkee että mitä kehitettävää siellä on niin sitten pystyy näiden meidän opiskelijoiden kanssa miettimään niitä asioita eri näkökulmista.
Elisa Kannasto
Niin, että aktiivisesti pysyt tavallaan siinä alassa kiinni ja sitten vielä tuo tutkimustoiminta siinä sivussa niin tai ei sivussa vaan hyvinkin aktiivisesti mukana.
Mari Salminen-Tuomaala
Niin molempia, se on ehkä semmoinen hyvä kombinaatio, mutta kyllä tämä opettaminen on tosi mielekästä ja se että saa aikuisten ihmisten kanssa olla tekemisissä ja eri puolilta Suomea tulee meille opiskelijoita ja ne vaihtavat erilaisia ajatuksia, voidaan yhdessä miettiä, että miten kehittää sitä heidän työpaikkaansa ja ympäristöä. Tämä on monipuolista.
Elisa Kannasto
Kliininen asiantuntija ylempi AMK. Millaista osaamista tämä koulutusohjelma antaa ja kenelle tämä on tarkoitettu?
Mari Salminen-Tuomaala
No tämähän on tarkoitettu ensisijaisesti semmoisille, joilla on sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja koulutus ja vähintään 2 vuotta työkokemusta koulutuksen jälkeen. Tämä antaa hyvin monipuolista osaamista, että meillähän on toi asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa semmoinen punainen lanka ja sitten myös asiantuntijuus kansansairauksien hoitotyössä, mutta myös tutkimus- ja kehittämistoiminta. Ja meillä on tosi monipuolisia opetusmenetelmiä, että meillähän voi suorittaa aika lailla verkkopainotteista tätä ja pystyy hybridinä olemaan mukana, että jos kauempaakin opiskelija tulee, niin ei tule siitä ongelmia ja meillä on hyvin monenlaisia menetelmiä, käytetään simulaatio opetusta. Meillä oli tässä justiin muutama viikko sitten semmoinen mielenkiintoinen simulaatio opetuspäivä ja edellisenä päivänä käytiin läpi, että miten se simulaatio pedagogiikka tarkoittaa. Sitten opiskelijat sai pareittain tai pienissä ryhmissä laatia simulaatio opetuksen käsikirjoituksia ja miettiä itse aiheen. Ja seuraavana päivänä he saivat ne esittää ja kaikki muut olivat sitten osallistumassa ja tarkkailijan rooleissa, kun aina se kyseinen pari tai pieni ryhmä sitten veti sitä simulaatiota ja oli aivan huippuhienoa. Upeita kerrassaan upeita esityksiä. Upeaa heittäytymistä ja saatiin syvyyttä näihin asioihin, oli kyllä niin upea päivä, että sitä olisi voinut jatkaa pidempään, että joku opiskelija sanoikin, että oli ihan liekeissä. Ja kyllä se opettajallekin on semmoinen ihana asia, että on tavallaan erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa tätä ja sitten sillä lailla on myös menetelmällisesti erilaisia, mutta myös se, että opiskelijoilla on niin erilainen työ- ja kokemustausta ja siitä on hyvä jakaa ja se vertaistuki myös on aivan loistava siellä ryhmissä.
Elisa Kannasto
Kyllä meillähän on täällä aivan mahtavat oppimisympäristöt ja toi simulaatio opetus on minun ymmärtääkseni sinulle ollut semmoinen sydämenasia ja eikös kampustalossa ole teille sitä varten ihan erityiset tilat?
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä meillä on aivan upeat tilat ja voidaan harjoitella hyvin erilaisissa esimerkiksi akuuttihoitotyön liittyviä taitoja valmiuksia, mutta ihan CRM taitoja, vuorovaikutustaitoja ja tilannetietoisuutta, mikä nykypäivän hoitotyössä on tosi tärkeätä. Elikkä semmoinen vähän sitä psykologista turvallisuutta niin myös erilaisia konsultointi, ohjaustaitoja ja sitten meillä on aivan uusi tämmöinen etäohjaus ympäristö missä voidaan harjoitella myös etäohjaus simulaatioita. Ja tämä on nyt kyllä sitä mitä hyvinvointialueella ja joka paikassa tarvitaan, että se asiakkaan omahoidon tukeminen ja aina vaan enemmän digitaalisin välinein ja etäohjauksen keinoin on tosi tärkeätä.
Elisa Kannasto
Niin just meillä on Suomessa aika pitkät etäisyydet ja senkin takia tuo etäohjaus on tosi tärkeä. Sinä puhuit tuossa aiemmin verkko opetuksesta ja verkko opinnoista, että näissä opinnoissa on paljon sitä. Niin miten tämä sitten taipuu, että tehdään simulaatioita ja erilaisia opetusmenetelmiä ja sitten ollaan kuitenkin verkossa ja muuta niin sinä ilmeisesti aktiivisesti kehität erilaisia menetelmiä myös siihen?
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä meillä on mahdollista myös tehdä virtuaalisia simulaatioita ja tuossa semmoistakin olemme kokeilleet, että miten erilaisia hanketyön ja projektityön taitoja voitaisiin virtuaalisesti simuloida ja se on aika mielenkiintoista ihan teamsillä, breakout roomseilla, että ei tarvita mitään hyvin monimutkaisia välineitä ja aika pienellä opastuksella ja etukäteisvalmistelulla niin saadaan tosi paljon aikaiseksi.
Elisa Kannasto
Aivan ja tämäkin voi tuoda pelkästään jo ne menetelmät voi tuoda semmoista uutta osaamista työelämään.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä. Ehdottomasti ja ne ovat tarpeen. Ja kyllä aina vaan enemmän mennään tätä digitaalista yhteiskuntaa kohti, niin niitä taitoja tarvitaan.
Elisa Kannasto
Kyllä. No mitäs opiskelijat, millaista palautetta heiltä tulee, mikä heitä innostaa näissä opinnoissa? Mikä on sinun näkemyksesi?
Mari Salminen-Tuomaala
Varmaan just nämä monipuoliset menetelmät, mutta myös se, että miten he voi suoraan hyödyntää siihen omaan työhönsä ja se uralla eteneminen ja semmoinen ammatillinen kasvu. Ja ehkä myös se, että miten oppii hakemaan uutta tietoa, erilaiset tiedonhakukoneet, erilaiset arviointimenetelmät, mikä tieto on hyvää ja myös nämä osallistavat menetelmät, että se on koettu kanssa positiivisena, on harjoiteltu erilaisia, six hats menetelmää, tulevaisuus verstasta ja tulevaisuus kolmiota ja hyvin monenlaisia osallistavia menetelmiä ja niitä pystyy ihan suoraan sinne omaan työhön viemään. Sitten jos vaikka on jossain hankkeissa tai projekteissa ja muuten tarvitsee niitä valmiuksia.
Elisa Kannasto
Niin puhuit uralla etenemisestä niin tuleeko mieleen? Tämmöisiä erityisiä urapolkuja tai tuleeko nyt omat aiemmat opiskelijat, vaikka vastaan jossakin tuolla työelämän puolella, että minkälaisia urapolkuja tästä on syntynyt?
Mari Salminen-Tuomaala
Voi sanoa, että hienoja urapolkuja hyvin monenlaisia, esimies tehtäviin aika moni on edennyt, että on osastonhoitajana tai apulaisosastonhoitaja, mutta sitten on myös ihan erilaisia asiantuntija, hankepäällikkö, projektipäällikkö- tehtäviä ja muutama on myös edennyt tekemään väitöskirjaa, että on innostunut näistä erilaisista tutkimusmenetelmistä ja päässyt suoraan sitten jatkamaan opintoja. Ja se on tietysti aina kauhean mukavaa, kun kuulee siitä jälkeenpäin, että se semmoinen kipinä siihen tutkimukselliseen ja kehittävään työhön on myös syntynyt.
Elisa Kannasto
Aivan. No olet itse semmoinen, että julkaiset aika paljon ja olet tehnyt paljon tutkimusta ja se kuva mikä mulla on sinusta, niin innostut tutkimuksesta ja kaikesta uudesta niin sinä olet varmaan tosi inspiroiva esimerkki näille meidän opiskelijoillekin sinne väitöskirjapolulle, niin mikä sinua innostaa tutkimuksessa?
Mari Salminen-Tuomaala
No voi varmaan sanoa, että aina löytyy jotain uutta ja erilaista näkökulmaa. Ja myös se, että jokaisesta tutkimuksesta, erilaisesta teemasta ja aiheesta voi oppia enemmän ja syvemmin. Mutta kyllä se niinkin on, että kun nämä opiskelijat tekevät näitä kehittämistöitä ja aina kun se etenee ja on näitä ohjauskeskusteluja, niin sitten se omakin semmoinen kipinä siinä samalla syttyy kun huomaa, että se opiskelija on omaksunut taas jotain uutta ja sitten kun käydään yhdessä läpi niitä tuloksia mitä siellä on tullut niin ne vasta innostaakin ja aina vaan löytyy niitä uusia aiheita ja jotenkin varmaan se semmoinen, että vierivä kivi ei sammaloidu, että se on tavallaan se eteenpäin menemisen meininki ja se semmoinen tutkimuksellinen ote. Jotenkin niin se tuo kumminkin siihen opetukseenkin erilaista näkökulmaa.
Elisa Kannasto
Täysin samaa mieltä, noista kehittämistehtävissä mainitsit niin minkälaisia kehittämistehtäviä kliininen asiantuntijaohjelmassa tehdään?
Mari Salminen-Tuomaala
Monenlaisia on, sekä ihan tutkimuksellisia, on tilastollista tutkimusta, laadullista ihan teemahaastatteluilla eläytymisenmenetelmällä kerättyä aineistoa induktiivista analysointia, mutta hyvin paljon myös erilaisten osallistavien menetelmien hyödyntämistä, erilaisten mittareiden laatimista. Erilaisiin taitoihin liittyvää osaamisen mittaamista sitten myös esimerkiksi semmoinen on ollut, kun diabetespoliklinikan etäohjausmallin kehittäminen. Ja mitähän näitä muita nyt olisi ollut, tosi paljon hyviä omahoitajamallin kehittäminen päivystykseen on ollut ja geriatrisen potilaan konsultaationmallin kehittäminen, että tosi monenlaisia, mutta sitten myöskin niitä tehdään tuohon meidän terveyden edistäminen ja hoito tutkimusohjelmaan. Elikkä kun siinä on näitä hankkeita, niistä osa on innostunut niistä teemoista ja lähtenyt tekemään sinne vähän laajempaa tutkimusta, että ne on sitten ollut yleensä tilastollisia tutkimuksia.
Elisa Kannasto
Aivan eli ihan konkreettisesti parannetaan tämän alan maailmaa ainakin.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä joo, hyvin hyödyllisiä tutkimuksia ja kyllä yleensä aina sanon niille opiskelijoille, että sitä kehittämistyötä ei saa jättää sinne hyllylle pölyttymään, että siitä pitää meteliä ja yleensä ne ovat semmoisia, että ne poikivat lisää ideoita ja ne hyödyttävät niitä työpaikkoja myös sillä lailla. Jotenkin se, että kun siinä on iso työ tehty, niin mielestäni on hienoa, että ne opiskelijat myös vievät sitä eteenpäin.
Elisa Kannasto
No palaan vielä vähän tuonne aiempaan me ehdimme jo puhua aika paljon opetuksesta, ja opinnoista niin kuka tähän ohjelmaan voi hakea?
Mari Salminen-Tuomaala
No meille voi hakea ne, joilla on sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan koulutus taustalla ja vähintään se 2 vuotta työkokemusta, riittää jos on opistotasoinen koulutus tai sitten ammattikorkeakoulututkinto. Mutta meillä on myös sellaisia, jotka ovat aikaisemmin tehnyt, vaikka kasvatustieteiden maisterin tutkinnon tai jonkun muun ja he on innostunut sitten, että he haluavat käytännön konkreettista kehittämisosaamista ja sitä tulee myös tämän tutkinnan myötä.
Elisa Kannasto
Niin teillä on aika paljon tutkimus ja kehittämismenetelmiä siellä osana opintoja.
Mari Salminen-Tuomaala
Joo se on totta ja sitten vähän yritetään noissa kaikissa kursseissa saada kehittämistyöhön sitä jonkunlaista näkökulmaa.
Elisa Kannasto
No aika moninainen toi kirjo, että kuka voi hakea niin ihan pelkällä todistusvalinnalla ei varmaan mennä?
Mari Salminen-Tuomaala
No ei, kyllä me haluamme haastatella ja sitten myös meillä on valintakokeessa semmoinen mukava tehtävä, josta tässä nyt ei tietysti voi paljon enempää kertoa, mutta kumminkin ei ihan pelkällä todistuksella.
Elisa Kannasto
Joo ei paljasteta vielä niin ei ole, ei ole väärin niitä kohtaan, jotka ei tätä podcastia ehdi kuuntelemaan.
Mari Salminen-Tuomaala
Totta.
Elisa Kannasto
Joo, nykypäivänä paljon puhutaan kansainvälisyydestä ja englanninkielisistä opinnoista ja muuta niin liittyykö tämmöistä ollenkaan tähän ohjelmaan?
Mari Salminen-Tuomaala
Meillä on mahdollista tehdä semmoinen vapaavalintainen jakso, että voi lähteä, vaikka tekemään jonkinlaisen konferenssimatkan ja sitten siitä semmoisen raportin tai sitten voi opiskella englanniksi. Meillä on semmoinen terveydenedistämisen globaalit näkökulmat, niin sen voi tehdä myös ihan englanniksi. Ihan sekin on mahdollista ja totta kai kannustetaan kansainvälisiin opintoihin, että ei mitään esteitä ja meillä on myös yhteisiä kansainvälisiä seminaareja aina välillä, että eri maista sitten on opettajia ja opiskelijoita ja ne ovat kyllä ihan mielenkiintoisia.
Elisa Kannasto
Kyllä joo ja minulle ainakin välillä tulee hyväksyttäväksi joitakin muissa esimerkiksi campus onlinen kautta tehdyistä opinnoista, että sielläkin on saatettu tehdä englannin kielellä joku opintojakso.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä joo se on ihan hyvä ja sitten kun miettii tuota tutkimusmaailmaakin ja erilaisia lähteitä, niin saa tavallaan rohkeutta, että jos nämä opiskelijat, vaikka lähtee esittämään omia kehittämistöitään ulkomaille tai kirjoittavat artikkelin, vaikka englanninkieliseen julkaisuun, niin siihen myös kannustetaan ja aika moni meidän opiskelijoistamme innostuu kirjoittamaan muun muassa tuohon kokoomateos. Ja nehän nyt. Ei ole mitenkään kauhean isoja artikkeleita, mutta on se aina kuitenkin semmoinen. Siinä oppii monenlaista asiaa.
Elisa Kannasto
Kyllä niin ja se on semmoinen oma konkreettinen julkaisu, joka siitä sitten syntyy. Kuinka kauan olet ollut tässä yliopettajana YAMKissa meillä?
Mari Salminen-Tuomaala
Olen ollut aika pitkään, olisinkohan minä nyt ollut varmaan 6 vuotta yhtäjaksoisesti ja sitten välillä olin lehtorin pestissä ja olen ollut aikaisemminkin hetken aikaa yliopettajana ja tämä on kyllä ihan mielekäs tehtävä.
Elisa Kannasto
Kyllä minkä verran opetat nykyään tässä kliininen asiantuntijaohjelmassa tai opetatko kenties noissa muissa Master School ohjelmissa?
Mari Salminen-Tuomaala
Joo opetan pääsääntöisesti tässä, mutta todella paljon elikkä on monenlaista opetusta, tämä asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa ja kansansairauksien hoitotyössä ja etäpalveluohjauksen kehittäminen ja sitten nämä erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Tosi paljon ja tämä on kyllä todella mielekästä ja toki sitten myös tuolla ihan AMKin puolella sairaanhoitaja opiskelijoita opetan ja siellä myös tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja opinnäytetöitä sitten ohjaan.
Elisa Kannasto
Sen lisäksi vielä tuohon palettiin kuuluu sitä hanketyötä?
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä vaan.
Elisa Kannasto
Mikä työssäsi on parasta, mikä on parasta yliopettajan työssä?
Mari Salminen-Tuomaala
Jaa nytpäs oli kyllä haastava kysymys. Varmaan se, että tämä on niin monipuolista ja saa laittaa itsensä likoon ja on ainakin riittävästi haasteita. Ei ole semmoisia päiviä mitkä olisivat samanlaisia, että varmaan se monipuolisuus ja se, että saa olla tekemisissä aikuisten ihmisten kanssa koska minun mielestäni on aivan ihania nämä YAMKin opiskelijoiden kanssa käydyt keskustelut, niissä on syvyyttä ja tulee niin monenlaisia näkökulmia ja ne vievät myös sitä opetusta eteenpäin.
Elisa Kannasto
Olen ihan samaa mieltä, työelämä on todella erilaista ja opiskelijamme tulevat eri puolilta Suomea ja eri puolilta työelämää niin sitten kun niitä keskusteluja käydään, niin verkostoituminen on ihan parasta.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä ja erilaiset käytännöt ja niiden jakaminen ja semmoinen yhdessä kehittäminen.
Elisa Kannasto
Olet aika monta kertaa sanonut tuon yhdessä kehittämisen, yhdessä tekemisen ja puhumisen niin tehdäänkö ohjelmassasi paljon ryhmätöitä?
Mari Salminen-Tuomaala
No jonkun verran, mutta on kyllä aika paljon yksilö töitäkin, mutta on ollut pari- ja ryhmätöitä. Voi sanoa, että menetelmällisesti aika rikasta sillä lailla, että opiskelijat saa kyllä tuntumaa tosi monenlaisiin menetelmiin, metsä kutsusta lähtien simulaatioihin.
Elisa Kannasto
Ai teillä tehdään pecha kuchaa?
Mari Salminen-Tuomaala
Joo, meillä on semmoinen, että opiskelijat pääsevät esittelemään omaa asiantuntemusta ja omaa sitä työyhteisöä siinä nopeassa 6 minuutin esityksessä ja ne ovat kyllä havainnollisia ja sieltä saa tosi paljon irti.
Elisa Kannasto
Pitäisikö meidän vielä avata nopeasti, että mikä on pecha kucha?
Mari Salminen-Tuomaala
Niin pecha kucha on tämmöinen japanilais- tyyppinen nopea esitys missä säädetään etukäteen powerpointtille se diojen nopeus. Elikkä siinä on muutama sekunti per dia ja maksimissaan semmoinen ehkä noin 15–20 diaa ja siinä pitää nopeasti ja tehokkaasti kertoa se asia, että mistä on kysymys
Elisa Kannasto
Eli semmoinen hyvinkin systemaattisesti rakennettu esitys. Olen paljon esiintymistaitoja opettanut niin joillekin se pecha kucha voi olla yksi tapa harjoitella myös.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä ja aivan mahtavaa kun siinä pystyy napakasti kertomaan ne asiat ja silloin ajattelin näitä meidän opiskelijoitamme, että jos ne joutuvat sellaisiin esiintymistilanteisiin missä pitää nopeasti ja tehokkaasti kertoa se oman tutkimuksen sisältö tai tulokset ja usein kansainväliset konferenssit voi olla vaan 10 min. Niin se täytyy saada sanottua niin havainnollisesti ja napakasti, niin siinä ehkä se elävyys ja myös semmoinen visuaalisuus korostuu.
Elisa Kannasto
Juuri näin, olet käynyt paljon kanssa kansainvälisissä konferensseissa ja olet ollut keynote speakerinä useammassa paikassa niin onko jäänyt mieleen joku erityinen konferenssi tai konferenssipaikka, missä olet päässyt käymään?
Mari Salminen-Tuomaala
No, ehkä Japani, Tokio varmaan on ollut semmoinen kaikista mielenkiintoisin, se oli lääketieteen ja hoitotyön hoitotieteen yhteinen semmoinen konferenssi ja siellä oli pitkä keynote puhe. Olikohan se neljäkymmentäviisi minuuttia, että siinä oikeasti saa puhua englanniksi ja kertoa paljon tutkimuksesta, että ihan mielenkiintoinen ja toinen ehkä oli Roomassa muutama vuosi sitten. Siellä oli teknisiä haasteita ja olin ensimmäisenä lauteilla ja sitten he tuumasivatkin, että heillä ei toimi tietotekniikka täällä, että voitko puhua ilman mitään powerpointteja niin se oli aika haastava kokemus, mutta onneksi oli tuttu aihe, että ei ollut sillä lailla sitten hätää.
Elisa Kannasto 18:42
Niin nuo ovat justiinsa niin että kun aiheensa tuntee niin tommoisestakin selviää, eikös Japanin kanssa tai Japanissa on yliopistoja, joiden kanssa me tehdään yhteistyötä ja sinne on ihan hankkeita.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä ainakin 2 yliopistoa, Chiban yliopisto ja sitten TMDU. Nyt en ole ihan varma lyhenteestä mutta joku tämän tyyppinen se oli. Kyllä ja olen käynyt paikan päällä siellä myös ja sieltä myös opettajia on käynyt meillä täällä ja tutkimusyhteistyötä tehdään muun muassa tämän Akiko Sasakin kanssa ja semmoinen association terapiamenetelmä on nyt sitten mikä on kehitetty alun perin Ruotsissa, mutta sitä testataan nyt sitten Japanissa ja Suomessa ja ikääntyville ihmisille ja heidän tiedollisia ja muistitaitoja, sillä pyritään edistämään ja elämänhallintaa.
Elisa Kannasto
Vau, joo tämä on mielestäni hienoa, että SeAMK tekee tosi paljon kansainvälisiä juttuja ja meillä on paljon näitä kansainvälisiä yhteistyökumppaneita, niin sitten sekä me henkilökunnassa että meidän opiskelijamme pääsee kyllä tuonne ulkomaillekin suuntautumaan, jos sitä haluaa.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä ja voidaan nämä kansainväliset konferenssit, että yhteismatkat näin, että opettajana ja ottaa ryhmään mukaan niin se on semmoinen mitä on monta kertaa mietitty ja on ollut suunnitelmissa, että ehkä joku päivä toteutetaan myös semmoinen, jos on riittävästi innokkaita lähtijöitä sinne mukaan.
Elisa Kannasto
Välillä tietysti, kun Master Schoolista puhutaan, niin suurin osahan on työssäkäyviä meidän opiskelijoistamme niin se vähän haastaa sitten aikataulujen kautta, mutta miten näet onko tätä mahdollista suorittaa työn ohessa?
Mari Salminen-Tuomaala
Ilman muuta kyllä, koska meillä ei juurikaan ole tenttejä. Enemmän suoritetaan näitä opintoja tehtävillä ja sitten on hyvin paljon niitä semmoisia keskustelevia luentoja, erilaisia menetelmiä, niin tämä sopii tosi hyvin, että keskimäärin noin pari päivää kuukaudessa tarvitsee olla kontaktina. Se tarkoittaa myös sitä, että voi olla hybridinä, että ei ole pakko olla paikan päällä, mutta kuitenkin, että niitä kontaktipäiviä järjestetään.
Elisa Kannasto
Ja hybridi tarkoittaa siis sitä, että opettajana olet siellä luokassa. Siellä voi olla osa opiskelijoista ja sitten toinen osa on siellä lankoja pitkin niin sanotusti. Elikkä vaikka teamsin välityksellä.
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä juuri näin.
Elisa Kannasto
Se on mahtavaa mitä teknologia nykyään meille mahdollistaa ja sehän on toisaalta sitten taas sitä parasta oppia siihen, että kun nyt terveydenhuoltopalvelujakin hoidetaan tekniikan avulla, niin miksei opetustakin?
Mari Salminen-Tuomaala
Kyllä juuri näin ehdottomasti ja se lyhentää välimatkaa, että paljon voidaan toteuttaa virtuaalisesti ja paljon voidaan kehittää asioita. Meillä on tehty opinnäytetöissä kehittämistyössä näitä virtuaalisia tulevaisuusverstaita ja niiden myötä kehitettyjä virtuaalista benchmarkingia ja ne ovat ihan hyviä menetelmiä, että jotenkin se digitaalisuus tietysti haastaa, mutta kyllä se joissakin asioissa palveleekin ja auttaa eteenpäin.
Elisa Kannasto
No mites tosiaan opiskelijat? Monet käyvät töissä ja sitten heillä on monella perhettä, harrastuksia ja kaikennäköistä muutakin elämää. Niin mitä sanoisit, jos se mietityttää, että mahtuuko siihen palettiin tämmöinen opiskelu?
Mari Salminen-Tuomaala
Yllättävän hyvin, että kyllä nuo opiskelijat, vaikka niillä on ihan pieniä vauvojakin ollut ja näin niin ihmeen hyvin he tekevät ja aivan upeilla arvosanoilla on selviytynyt kyllä ja jotenkin tuntuu, että mitä enemmän siellä arjessa on haastetta niin sitä enemmän on venynyt ja sitten tietysti on tilanteita joskus, että joku sairastuminen tai joku muu venyttää opiskelua. Mutta se ei ole maailmanloppu, että kyllä sillä lailla joustoa löytyy ja opiskelun pitää olla ketterää ja sen pitää olla innostavaa ja sen pitää olla mukavaa ja sillä lailla ajatellaan, että kyllä mahdollistetaan monenlaisen oppijan oppimispolkuja.
Elisa Kannasto
Just näin, että kohdataan jokainen opiskelija, jota meille tulee, niin hänen tilanteeseensa sopivalla tavalla.
Mari Salminen-Tuomaala
Ehdottomasti ja voidaan miettiä niitä erilaisia tapoja suorittaa, että jos joku toinen tapa ei tuntunut niin mielekkäältä, niin sitten voidaan yhdessä miettiä, että millä toisella tapaa voitaisiin tehdä.
Elisa Kannasto
Sitten kun olet itse kanssa tommoinen multitasking master tietyllä tavalla niin varmasti myös aika hyvä valmentaja ja esimerkki sinne, että sinäkin kirjoitat ja teet tutkimustietoa ja olet näissä hanketöissä ja sitten käyt välillä siellä ihan konkreettisessa hoitotyössä ja sitten tulet opettamaan niin kyllä siinä on näkemystä siihen, miten yhdistellään eri palasia paikoilleen.
Mari Salminen-Tuomaala
Niin se on ehkä semmoista. Se pitää hyvässä vireessä ja saa niitä uusia näkökulmia eri paikoista ja tavallaan uusia tuulia myös ja pysyy ajan hermoilla ja toisaalta näkee, että mitä pitäisi kehittää ja se meillä varmaan pitäisi ollakin se, että nähtäisiin sinne 5 tai 10 vuoden päähän, että mitä oikeasti tarvitaan ja sitä kohti mennään ja kehitetään.
Elisa Kannasto
Niin tämähän on siellä meidän Master Schoolin ytimessä jotenkin, että me ollaan se työelämän kehittäjä ja työelämän kehittäjien kehittäjä, täällä siihen pyritään, että me ollaan aina muutama askel edellä.
Mari Salminen-Tuomaala
Ehdottomasti näin ja sitten ne meidän opiskelijamme, niin niillä on jo valtava se substanssiosaaminen, mutta heistä tulee aina vaan parempia asiantuntijoita, että he tavallaan saa valmiuksia niitä omia taitojaan ehkä vielä ketterämmin ja paremmin tuoda esille ja luottaa itseensä, että siinä että he onnistuvat ja parantavat sitä laatua ja turvallisuutta myös siellä hoitotyössä.
Elisa Kannasto
Juuri näin. No nyt, jos joku vielä miettii, että olisikohan toi kliininen asiantuntija YAMK nimenomaan SeAMKissa minulle se juttu, niin haluaisitko sanoa jotain juuri hänelle?
Mari Salminen-Tuomaala
Ilman muuta meillähän on just tämä paras ammattikorkeakoulu ihan jokaiselle opiskelija. Yritetään kyllä monipuolisesti sitä polkua tukea ja kannustaa ja yhdessä kehittää näitä innovaatioita ja meillä kuunnellaan opiskelijoita ja halutaan ottaa heidät mukaan tähän kehittämiseen myös ja halutaan parantaa sitä heidän tulevaisuutensa työtä ja polkuaan siellä työelämässä, ja me näemme heidät valtavana voimavarana, mitä myöskin siellä ne työnantajat tarvitsevat, että heillä on tosi paljon annettavaa, sitten siellä työpaikalla, kun he todistus kädessä sinne palaavat.
Elisa Kannasto
Juuri näin. Joka kerta Mari, kun juttelen kanssasi niin mulla on semmoinen hymy huulilla ja nyt jos meillä olisi videokamera täällä niin se sama hymy näkyisi tuonne kuuntelijoillekin. Mutta olet valtavan inspiroiva ja se, miten olet sitoutunut meidän opiskelijoihimme ja tähän työhön niin sitä on aina ihana katsoa.
Mari Salminen-Tuomaala
Tämä on aivan ihanaa työtä ja kiitos aivan yhtä ihana aurinkoinen ihminen on siellä toisella puolella ja minun mielestäni justiin se pitää ollakin opiskelun, oppimisen ja opettamisen pitää olla semmoista innovatiivista. Semmoista kannustavaa ja voimaannuttavaa ja myös semmoista, että siinä on vähän semmoisen uuden löytämisen. Vähän seikkailunhalukin, että mitäs uutta tänään opitaan ja mitä vielä löydetäänkään.
Elisa Kannasto
Just näin ja nyt paljon puhutaan siitä elinikäisestä oppimisesta, niin toi on tosi tärkeä, että joka päivä me voimme löytää uusia asioita työelämästä ja tästä maailmasta.
Mari Salminen-Tuomaala
Ehdottomasti ja koskaan ei ole liian vanha lähtemään opiskelemaan. Joku joskus kysyikin, että kun hän oli joku viisikymmentäkahdeksan viisikymmentäyhdeksän, että no eläkkeen se on niin lyhyt aika, että kannattaako minun enää opiskella, mutta ilman muuta kannattaa aina saa uusia näkökulmia.
Elisa Kannasto
Nimenomaan opiskelu kuuluu kaikille, siihen on hyvä lopettaa. Kiitos Mari.
Mari Salminen-Tuomaala
Kiitos.