Restonomiopiskelijat Lakeus kokkaa 2024 -messuilla
Buustia tuotteelle messumarkkinoinnilla -opintojakso huipentui Lakeus Kokkaa 2024 -messuille, missä restonomiopiskelijat pääsivät toteuttamaan kolmen pisteen messuosaston. Messuilla tarjoiltiin opiskelijoiden kehittämiä tuotteita, jotka opiskelijat olivat kehittäneet Tuotekehitysprojekti-opintojaksolla.
Tuotekehitysprojektin toimeksiantona oli ideoida ja valmistaa Itämeri-teemainen menu Itämeripäivälle. Haaste Itämeripäivän menu -kilpailuun tuli Ammattikeittiöosaajat ry:ltä ja John Nurminen Säätiöltä. Opiskelijat osallistuivat kilpailuun neljällä menulla. Makupaloja menuista tarjoiltiin Lakeus Kokkaa -tapahtumassa.
Opiskelijat päättivät hyödyntää kyseistä Itämeri-teemaa myös messuosaston visuaalisuudessa.
Suunnitteluvaihe
Yhtenäisen teeman vuoksi opiskelijat päättivät yhdistää kaikki kolme pistettä keskenään yhdeksi SeAMK-osastoksi. Suunnitteluvaiheessa opiskelijat pohtivat, mitä kaikkea osastolle tarvitaan, minkälaisia hankintoja pitää tehdä ja mistä niitä voisi saada. Lisäksi opiskelijoiden oli mietittävä osaston visuaalista ilmettä. Millä väreillä ja koristeilla teemaa voidaan korostaa? Kehitettävistä tuotteistaan opiskelijoiden oli myös päätettävä, mitä he maistattavat ja minkälaisissa astioissa tuotteet maistatetaan.
Hyvällä yhteistyöllä ja yhteisellä visiolla osaston testaaminen sujui opiskelijoilla tehokkaasti. Opiskelijat päättivät hyvissä ajoin myös omien pisteidensä maistatukset.
Messupäivä
Aurinkoinen ja lämmin messupäivä lähti aamuvarhain liikkeelle. Opiskelijat saivat rauhassa nauttia aamukahvin opetusravintola Prikassa, koska suurin osa tavaroista oli pakattu valmiiksi edeltävänä päivänä. Messuosaston rakentaminen meni opiskelijoilta mallikkaasti ja aikaa jäi vielä ruokataukoonkin ennen kuin ovet avattiin messuvieraille. Lisäksi osa opiskelijoista pääsi mukaan auttamaan messujärjestäjiä rekisteröintipisteellä.
Restonomien ensimmäisellä pisteellä tarjoiltiin Itämeripäivä-reseptikilpailun voittanutta tyrnihaukea ja hauen lisukkeena oli kilpailussa kunniamaininnan saaneen aterian kylmäkastike. Toisella pisteellä tarjoiltiin silakkapullia ja kaurafraichea sekä viimeisellä pisteellä oli yhden opiskelijan opinnäytetyöhön liittyvää jälkiruokaa. Osastollamme markkinointiin myös restonomiopintoja sekä tuotiin esiin SeAMKin ja yritysten välisiä yhteistyömahdollisuuksia.
Opiskelijat järjestivät osastolla myös arvonnan, jossa voittona oli 50 €:n lahjakortti S-ryhmään. Jokaisella pisteellä oli mahdollisuus myös antaa palautetta opiskelijoiden kehittämistä tuotteista.
Pohdintaa messuilta ja kurssilta
Messut menivät restonomiopiskelijoiden osalta erinomaisesti. SeAMKin osastolla kävi runsaasti väkeä ja opiskelijat saivat suunnittelemistaan tuotteistaan ja messuosastostaan hyvää palautetta. Yhteistyö messujärjestäjän kanssa sujui myös kiitettävästi, saatu palaute tältäkin osin oli opiskelijoille mieleistä kuultavaa ja ammatillista varmuutta lisäävää.
Buustia tuotteelle messumarkkinoinnilla -opintojakso sekä muut opintokokonaisuuteen liittyvät kurssit (tuotekehitys ja aistinvarainen arviointi) olivat kokonaisuudessaan mielenkiintoisia ja opettavaisia, minkä ansiosta opiskelijoille jää hyvät eväät käteen tulevaisuuteen. Messujen osalta työnjako, aikataulutus ja suunnitelmat menivät erinomaisesti eikä vastoinkäymisiä messuilla kohdattu. Jatkossa opiskelijoilla on enemmän varmuutta lähteä toteuttamaan seuraavia messuja osaston näytteilleasettajina, kun on yksi onnistunut kokemus jo takana.
Miikka Jokinen
SeAMKin restonomiopiskelija