Matkailuala hyötyy monialaisesta osaamisesta ja yhteistyöstä

Blogi: OSMO

OSMO-hankkeen tavoitteena on ollut lisätä täsmäkoulutusten avulla osaamista majoitus-, ravitsemis-, matkailu- ja tapahtuma-aloille. Vaikka varsinaisesti matkailubisnestä käsitteleviä koulutuksia hanke ei ole järjestänyt kuin yhden, on koulutustarjonta pitänyt sisällään useita koulutuksia, joiden antia voidaan hyödyntää myös matkailualalla. Matkailuun linkittyviä teemoja ovat olleet muun muassa markkinointiin, ravitsemisalaan, palvelumuotoiluun tai vastuullisuuteen liittyvät koulutukset. Matkailun parissa, kun tarvitaan usein hyvinkin monialaista ja monenlaista osaamista.

Matkailuala voidaan nähdä monialaisena verkostona, joka koostuu erilaisista yrityksistä ja toimijoista, ja joka hyötyy monialaisesta yhteistyöstä. Matkailualaan liittyvät olennaisesti niin majoitus- ja ravitsemistoiminta, eri liikennemuodot, matkatoimistot, kulttuuri- ja tapahtuma-alan palvelut, kuin urheilu- ja virkistystoimintakin. Viime vuosina myös erilaiset elämys- ja hyvinvointipalvelut ovat nousseet merkittäväksi osaksi matkailualaa. Matkailun menestyksen takana onkin usein eri toimijoiden muodostaman yhteistyöverkoston toimivuus.

Matkailun menestykseen vaikuttavat toki monet eri tekijät, mutta yhteistyö eri toimijoiden välillä on siinä keskeisessä roolissa. Asia on helppo ymmärtää, kun ajatellaan asiaa matkailijan kannalta: Asiakas miettii mahdollista matkaansa yleensä monelta kantilta; kuten miten hän pääsee kohteeseen, missä hän yöpyy, mitkä ovat kohteen ruokailumahdollisuudet ja mitä kaikkea kohteessa voi tehdä. Jos näihin asioihin on vaikea löytää vastauksia, saattaa asiakas jättää matkan tekemättä. Matkailuyrityksen on usein mahdoton vastata kaikkiin asiakkaan palveluodotuksiin ja juuri sen takia ala toimii tiiviissä yhteistyössä muiden sektoreiden kanssa. Loppuun saakka suunniteltu ja hiottu palvelukokonaisuus tuottaa tyytyväisiä matkailun asiakkaita.

Matkailu on tänä päivänä moninaista ja matkustelun taustalla on erilaisia intressejä. Matkailu voi olla elämyksellistä vapaa-ajan viettoa tai työhön liittyvää reissaamista, rentouttavaa tai toiminnan täyteistä, uusien kohteiden kartoittamista tai tuttuja ja turvallisia kohteita. Joihinkin näistä tarpeista matkailutoiminnan pitäisi pyrkiä vastaamaan. Asiakkaiden segmentointi onkin matkailuyrityksissä erittäin tärkeää ja on yhä tarkemmin pyrittävä huomioimaan erilaiset kohderyhmät ja heidän tarpeensa. Esimerkiksi inklusiivisuutta on tärkeä miettiä, sillä kaikilla pitäisi tänä päivänä olla mahdollisuus päästä erilaisiin kohteisiin. Sen huomioiminen merkitsee matkailuyrityksen arjessa usein ihan konkreettisia asioita: onko lenkkipolulle esimerkiksi mahdollisuus tehdä pitkospuut, jotka soveltuvat pyörätuolia käyttäville, tai onko eri ruokavaliot otettu huomioon aamiaistarjoilussa tai läheisissä ravintoloissa. Joskus pienilläkin muutoksilla voidaan edistää saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta.

Matkailualalla, niin kuin muillakin aloilla, kestävä kehitys on myös koko ajan tärkeämpi osa toimintaa ja sen toteutuminen tulee huomioida kaikessa toiminnassa. Kaikille asiakkaille matkailuyrityksen vastuullinen toiminta ei ole avainkysymys matkakohdetta valittaessa, mutta toisille se voi olla juuri se ratkaiseva tekijä. Matkailu myös tuottaa luonnollisesti päästöjä, minkä vuoksi kestävän kehityksen kannalta on oleellista pyrkiä suosimaan ja kehittämään muun muassa vähähiilisiä liikkumismuotoja ja matkaketjuja. Vastuullisuuden painottaminen näkyy myös matkailun trendeissä: selkeinä nousevina trendeinä alalla ovat kestävä matkailu ja luonto. Meillä Suomessa voimme olla monesti ylpeitä omasta toiminnastamme ja vahvuuksinamme mainitaan usein puhdas luonto, turvallisuus, vastuullisuus ja tasa-arvo. Matkailualan haasteina taas pidetään meillä usein huonoa tunnettuutta, heikkoa saavutettavuutta ja digitaalisten ympäristöjen hyödyntämisen riittämättömyyttä. Maantieteelliseen sijaintiimme emme voi vaikuttaa, mutta tunnettuuttamme voimme kehittää juuri esimerkiksi digitaalista osaamista ja näkyvyyttämme kasvattaen.

Vastuullisista toiminnoista viestitään myös matkailualalla vielä suhteellisen vähän, vaikka niitä tulisi nimenomaan korostaa. Yksi tapa viestiä vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen mukaisesta toimimisesta on sitoutua Sustainable Travel Finland -ohjelmaan ja hankkia sen kautta STF-sertifikaatti. STF-ohjelmassa osakkaat sitoutuvat toimimaan kestävän kehityksen mukaisesti sekä parantamaan omia toimiaan. Sertifikaatin avulla on helppo viestiä yhtenäisesti muiden matkailualan toimijoiden kanssa kansainväliselle yleisölle kestävästä toiminnasta. Vastaavia sertifikaatteja on toki muitakin, esimerkiksi Green Key, mikä on jo vuodesta 1994 sakka toiminut matkailualan vastuullisuusohjelma.

Heli Nevala ja Anne-Mari Latvala

 

Lähteet:

Jyllilä, S. (2023) OSMO-hankkeessa toteutettu Matkailuala tutuksi -koulutus ja sen materiaalit.

Kaihola, O. (2023). Matkailun toimialaraportti 2023.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164883/TEM_2023_3_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Blogi on osa Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO-hanketta, jota rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Hankkeen verkkosivut: Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO – SeAMK Projektit.