Kevät tulee - matkailuyrittäjä, muistathan huoltaa myös kotisivusi?

Lisääntyvä valoisuus havahduttaa kevään tuloon ja saa monet meistä kiinnittämään huomion ympäristöömme.  Omaa kotia tarkastellaan ”uusin silmin”; talven jäljiltä koti saattaa näyttää pölyiseltä, ikkunat harmailta ja tekstiilit raskailta. Autokin kaipaisi kipeästi pesua. Kevät onkin erilaisten huoltotöiden aikaa. Mutta mitä kevään tulo merkitsee matkailuyrityksissä?

Matkailuyrittäjille kesä on usein sesonkia ja keväällä siihen aletaan valmistautumaan ihan samalla tavoin kuin kodeissakin; fyysistä ympäristöä freesaamalla ja päivittämällä. Yrityksille ”kotipesä” tarkoittaa kuitenkin myös digitaalista toimintaympäristöä ja ennen kaikkea omia kotisivuja. Yrityksen verkkosivut toimivat keskeisenä näyteikkunana ja kanavana asiakkaiden suuntaan ja siksi niiden aktiivinen huoltaminen on ensisijaisen tärkeää.

Matkailuyritysten digitaitokoulutuksessa käsiteltiin 8.–9.3.2022 aihetta Matkailuyritysten verkkopalvelut ja sähköinen kaupankäynti. Kouluttaja Kirsi Mikkolan asiantuntevassa ohjauksessa osallistujat pääsivät konkreettisten työvälineiden avulla tutkimaan sitä, millä tolalla omat kotisivut ovat ja miten niitä kannattaisi kehittää. Mikkola korosti luennossaan juuri nykytilan analysointia verkkosivujen kehittämistyön pohjana. On tärkeää säännöllisesti pysähtyä tarkastamaan omien sivujen toimivuus ja erityisesti digitaalinen löydettävyys.

Mikkola tarjosi luennollaan oivallisia esimerkkejä aitojen yritysten toimivista ratkaisuista sekä käytännönläheisiä vinkkejä arkeen vietäväksi; muiden muassa Top 10 -tehtävälistan yrityksen digitaalisen löydettävyyden parantamiseksi. Osallistujat saivat siis myös kotitehtäviä: Avainsanat, metatiedot, otsikot ja leipätekstit, kuvien optimointi, linkit, jakamisen mahdollistaminen, Google Analytics ja Google Ads – näitä lähdettiin koulutuksen jälkeen laittamaan askel askeleelta kuntoon. Yhden keskeisen vinkin Kirsi Mikkolan kattavasta koulutuksesta voisi nostaa lisäksi ihan erillisenä esiin: Merkitse kalenteriin kotisivujen vuosihuolto – vähintään kerran vuodessa, mieluiten useamminkin. Tämän voi tehdä nyt keväällä tai milloin vain yrityksen vuosikelloon parhaiten sopii.

Matkailuyritysten digitaitokoulutus jatkuu maaliskuun lopulla teemalla Myynnin edistäminen ja matkailuliiketoiminnan monikanavaisuus. Silloin jatketaan aiheen parissa ja syvennytään siihen, miten digitaalisten palveluiden avulla voidaan kasvattaa myyntiä.

Digitaitokoulutus ja tämä blogikirjoitus ovat osa Digitaidot kuntoon matkailuyrityksissä -hanketta, jota rahoittaa Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). REACT-EU-hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankeaika on 1.8.2021-31.12.2022.

Lisätietoja: Anne-Mari Latvala, projektipäällikkö
p. 040 830 2007, anne-mari.latvala@seamk.fi

Hankkeen verkkosivut: Digitaidot kuntoon matkailuyrityksissä – SeAMK Projektit

#matkailu #digitaalisuus #DigitaidotKuntoonMatkailuyrityksissä #SeAMK