Digimarkkinoinnin mahdollisuudet

Blogi: OSMO
Sosiaalisen median kanavat

Markkinointi on kaikkea, mitä yritys tekee ja miten se näkyy ulospäin. Tänä päivänä erityisesti digimarkkinoinnin avulla luodaan yritykselle näkyvyyttä. Digitaalisessa ympäristössä voi mainostaa monilla eri tavoin, monissa eri alustoissa, mutta kaikkeen ei kannata kuitenkaan ryhtyä. Mainontaa voi myös suorittaa sekä maksullisin keinoin että ilmaiseksi, ja molemmissa tavoissa on omat etunsa ja haasteensa. Digimarkkinoinnin suurin valtti on digitaalisen ympäristön suuri käyttäjäkunta, mutta kysymys kuuluukin, miten heihin saa yhteyden?

Digitaalinen löydettävyys

Digitaalisen löydettävyyden kannalta on erittäin hyödyllistä, jos yritys omaa omat verkkosivut. Yrityksen sivujen tulisi olla ”tyyssija”, jolle kaikki yrityksen sosiaaliset mediat ja digimainokset johtavat. Sivujen tulisi olla selkeät, helposti käytettävät ja yrityksen brändiä tukevat. Verkkosivuilla on hyvä olla helposti löydettävät painikkeet yrityksen muihin mahdollisiin sovelluksiin ja niiltä tulisi vaivattomasti löytyä yrityksen yhteystiedot. Mitä paremmin optimoidut sivut ovat, sen paremman ensivaikutelman ne tekevät asiakkaaseen ja saavat hänet jäämään sivustolle. Hyvin optimoidut sivut näkyvät myös hakukoneissa paremmin, mikä parantaa yrityksen löydettävyyttä. Jos sivustolla on mahdollisuus ostaa tuotteita, tulee ostamisen olla helppoa. Kun siis mietit, mitä sivujesi tulisi kertoa, mieti mitä kuluttaja haluaisi tietää – ei mitä sinä haluaisit kertoa. Asiakaskeskeinen sisältö on houkuttelevampaa kuin tuotekeskeinen.

Viestin kohdentaminen

Ennen kuin luo sosiaalisen median tilejä, on tärkeä määrittää, mitä on tarkoitus viestiä ja kenelle. Eri kohderyhmät käyttävät eri sosiaalisen median alustoja ja erilaisille alustoille julkaistaan erilaista sisältöä. Kaikkia kanavia ei välttämättä kannata ottaa käyttöön, sillä se saattaa olla vain resurssien hukkaamista. Esimerkiksi; jos kohderyhmä on vähän iäkkäämpää ja haluaa jakaa enemmän tekstipohjaista sisältöä, silloin Facebook saattaa olla oiva alusta. Jos taas tarkoitus on luoda visuaalisempaa, rentoa sisältöä ja kohderyhmä on vähän nuorempaa, silloin Instagram saattaa olla oikea valinta. Useampaankin alustaan voi luoda sinne soveltuvaa sisältöä, mutta tärkeää on kuitenkin pitää brändin ilme yhtenäisenä eri alustojen välillä. Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa viihteellisempi ja rosoisempi sisältö vetoaa usein ihmisiin paremmin kuin tarkkaan hiottu mainos. Rennot postaukset antavat yrityksestä mielenkiintoisen ja aidon vaikutelman. Verkkosivut taas kannattaa pitää asiallisempana ja käyttää sivuilla tasokkaita kuvia ja videoita.

Julkaistavan sisällön toimivuutta kannattaa myös seurata. Jos ei ole aivan varma, minkä tyyppiset postaukset toimivat valitussa kanavassa parhaiten, voi kokeilla esimerkiksi kahta erityyppistä mainosta tai julkaisua ja seurata, kumpi näistä kerää enemmän katselukertoja ja teettää ahkerampaa vuorovaikutusta kohderyhmän kanssa. Seurannan avulla tietää kohdentaa tulevat toimenpiteet tarkemmin kohderyhmää kiinnostaviksi.

Tavoitteellinen digimarkkinointi

Jo digimarkkinoinnin suunnittelun alussa kannattaa miettiä, mitkä ovat digimarkkinoinnin tavoitteet. Onko tarkoitus kasvattaa nettisivujen kävijämäärää, lisätä myyntiä vai kenties kerryttää enemmän seuraajia sosiaalisessa mediassa. Tavoitteiden määrittelyn jälkeen voi alkaa miettiä, millaisen kuvan yrityksestä haluaa luoda ja mikä on yrityksen kilpailuetu. Yrityksen etuja voivat olla hyvä hinta-laatusuhde, valikoima tai vaikkapa laadukas palvelu. Yrityksen kilpailuetuja kannattaa korostaa digimarkkinoinnissa.

Digimarkkinointi tarjoaa yritykselle monia mahdollisuuksia ja tänä päivänä se onkin lähes välttämätöntä yrityksen näkyvyyden ja kasvun kannalta. Digimarkkinoinnin avulla on helppo jakaa tietoa yrityksestä ja sen toimista, sekä herättää kiinnostusta. Itsestään kannattaa, ja pikemminkin pitää, ylläpitää sosiaalisessa mediassa vähän meteliä säännöllisesti, että yritys ei pääse katoamaan muiden joukkoon. ”Digimarkkinoi” siis itsestäsi rohkeasti!

Jos haluat lukea lisää aiheesta, niin tässä sinulle muutama linkki:

 

Vilma Mäkilä
projektityöntekijä

Blogi on osa Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO-hanketta, jota rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Anne-Mari Latvala I p. 040 830 2007 I anne-mari.latvala@seamk.fi
Projektiasiantuntija Minna Luomanen I p. 040 868 0735 I minna.luomanen@sedu.fi

Hankkeen verkkosivut: Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO – SeAMK Projektit.