Kestävän liiketoiminnan edistämistä Suomessa ja maailmalla – benchmarkkauksen tuloksia
Nykypäivän liiketoimintaympäristössä kestävyyden merkitys kasvaa jatkuvasti. Ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen hupenemisen ja muiden yhteiskunnallisten muutosten keskellä yritysten on yhä tärkeämpää kehittää liiketoimintamallejaan eri kestävyysnäkökulmat huomioiden. Tämä ei ole välttämätöntä pelkästään ympäristön kannalta, vaan myös strateginen etu, joka voi vahvistaa yritysten kilpailukykyä monin eri tavoin.
Think Big! Kasvuyrittäjyyden edistäminen Etelä-Pohjanmaalla -hankkeessa yksi keskeinen toimenpide on ollut kestävän liiketoiminnan kehittämisen työkalujen ja toimintamallien benchmarkkaus. Benchmarkkauksen tavoitteena on löytää sellaisia työkaluja ja toimintamalleja, joita projektiryhmä voi lähteä kehittämään eteenpäin alueen yritysten tarpeet huomioiden. Tarkoituksena on, että työkalut tulevat palvelemaan tulevaisuudessa sekä alueen pk-yrityksiä että yrityskehittäjiä pk-yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämisessä.
Benchmarkkaus toteutettiin syksyn 2023 – kevään 2024 välisenä aikana ja se jakautui kahteen osaan: verkkosivustojen ja eurooppalaisten innovaatiotoimijoiden benchmarkkaukseen. Tarkemmat tiedot benchmarkkaukseen liittyen löydät raportista: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060748022
Viisi potentiaalista työkalua jatkokehitykseen
Benchmarkkauksen tulokset osoittavat, että yritysten vihreän kasvun ja kestävän liiketoiminnan tukemiseen liittyvät työkalut ja toimintamallit painottuvat vahvasti kiertotalouteen. Vaikka näitä työkaluja on kehitetty suhteellisen paljon viime vuosina ja niitä on tarjolla melko runsaasti, on suurin osa niistä sisältöjen puolesta suunnattu selkeästi suuremmille yrityksille. Tästä nousee esiin selkeä tarve jatkokehittää työkaluja siten, että myös pienemmät yritykset voivat hyödyntää niitä sujuvammin oman toimintansa kehittämisessä.
Benchmarkkauksen pohjalta valittiin viisi työkalua, joita projektiryhmä on kehittänyt eteenpäin. Seuraavassa vaiheessa työkaluja tullaan käymään läpi alueen yritysten kanssa yhteiskehittämistyöpajoissa ja jatkokehitetään edelleen työpajoissa nousseiden havaintojen pohjalta. Työkaluiksi valikoituivat:
- Sustainability SWOT – Perinteiseen SWOT-työkaluun pohjautuva lähestymistapa, joka auttaa yritystä tarkastelemaan kestävyyteen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia oman liiketoiminnan näkökulmasta
- Sustainability Canvas – Tuttuun Sustainable Business Model Canvasiin pohjautuva työkalu, jossa tarkastellaan yrityksen liiketoimintaa ja sen eri osa-alueita kestävyysnäkökulmat huomioiden
- Pelikortit kestävään innovointiin – Konkreettiset työpajatyöskentelyyn soveltuvat pelikortit, jotka auttavat yritystä tunnistamaan ympäristökestävyyttä edistäviä kiertotalouden mukaisia ratkaisuja, joita yritys voisi hyödyntää joko olemassa olevassa liiketoiminnassa tai kokonaan uuden liiketoimintamallin suunnittelussa ja rakentamisessa
- Työkalu yritysten kasvun tukemiseen – Työkalu, joka auttaa tunnistamaan erilaisia kasvumahdollisuuksia, valitsemaan niistä sopivimmat strategiat ja suunnittelemaan niiden toteutusta kestävästi
- Työkalu pk-yritysten markkinointikyvykkyyden kehittämiseen – Pk-yrityksille suunnattu työkalu, joka tukee yrityksiä markkinoinnin kokonaisvaltaisessa kehittämisessä kestävyysnäkökulmat huomioiden
Työkalut tullaan julkaisemaan myöhemmin syksyn 2024 – kevään 2025 aikana Think Big! -hankkeen verkkosivuilla, Riihessä (Riihi – Kiertotaloustietoa ja toimijoita yhden katon alla (eepeeriihi.fi)) sekä SeAMKin www-sivuilla.
Pääset lukemaan lisää työkaluista sekä benchmarkkauksen tuloksista laajemmin täältä: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060748022 .