Passiivinen, reaktiivinen vai aktiivinen yritys?

Instagram

Mielikuva yrityksestä muodostuu monesta tekijästä. Yksi niistä on se, miten yrityksesi näkyy ja toimii netissä. Jo se, että yrityksellä ei esimerkiksi ole omia kotisivuja tai profiilia sosiaalisen median palveluissa, luo mielikuvaa yrityksestä. Poissaolo sosiaalisesta mediasta on kannanotto, joka saattaa kääntyä yritystäsi vastaan.

Se, kuinka toimit sosiaalisen median palveluissa, on ensiarvoisen tärkeää. Kuinka usein päivität, mistä aiheista kerrot ja miten vastaat kommentteihin, luo mielikuvaa. Jos uusin sometililtäsi löytyvä päivitys on puolen vuoden takaa, on syytä katsoa peiliin. Siksi somessa työskentelemisen perustaksi on hyvä luoda oma sosiaalisen median suunnitelma, jossa määritellään esimerkiksi päivitysaktiivisuus.

Passiivinen yritys tiedottaa keskeisistä tapahtumista, mutta ei kommunikoi somessa asiakkaidensa kanssa. Reaktiivinen toimija puolestaan vastaa ja kommentoi tarvittaessa. Useimmiten parhaan lopputuloksen markkinoinnin kannalta saavuttaa kuitenkin aktiivinen toimija, joka päivittää ja jakaa tietoa, kommentoi ja aktivoi asiakkaita pienillä asioilla ottamaan osaa keskusteluun ja sitoutumaan näin entistä paremmin yritykseen ja sen tuotteisiin. Aktivoinnissa voidaan hyödyntää esimerkiksi kyselyitä, pieniä kilpailuja ja testejä. Ne motivoivat myös asiakkaita seuraamaan päivityksiämme esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa.

Moni yritys kertoo runsaasti tuotteistaan ja palveluistaan. Hyvä niin. Asiakkaat haluavat tietää toki niistä ja ne on tärkeä tuoda esiin, mutta myös tarinat ovat tärkeitä. Kerro elämyksistä, mitä asiakkaillasi on. Pelkkä info esimerkiksi koiravaljakkoajeluista eivät välttämättä ole yhtä tehokas kuin lyhyt videopätkä aidosta tilanteesta tai asiakkaan oman kokemuksen jakaminen yrityksesi uutisvirrassa.

Tärkeintä on kuitenkin pitää huolta – niin asiakkaista kuin verkon markkinointikanavista.

Ari Haasio

 

Tämä blogikirjoitus on osa Digitaidot kuntoon matkailuyrityksissä -hanketta, jota rahoittaa Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). REACT-EU-hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankeaika on 1.8.2021-31.12.2022.  

Lisätietoja: Anne-Mari Latvala, projektipäällikkö, p. 040 830 2007, anne-mari.latvala@seamk.fi  

Hankkeen verkkosivut: Digitaidot kuntoon matkailuyrityksissä – SeAMK Projektit  

#matkailu #digitalisaatio #DigitaidotKuntoonMatkailuyrityksissä #SeAMK