Opiskelijavalinnat

Kevään toisessa yhteishaun hakukohteiden opiskelijavalinnoissa noudatetaan korkeakoulun päättämiä valintaperusteita ja sitä hakutoivejärjestystä, jonka olet valinnut hakemuksellesi. Opiskelijavalinnassa sinulle tarjotaan pääsääntöisesti vain yhtä korkeakoulupaikkaa: hakutoivejärjestyksessä sitä kaikkein mieluisinta, johon valintapisteesi riittävät.

Tietoa valintaperusteista ja valintamenettelyistä

Valintojen julkistaminen

Kevään toisen yhteishaun opiskelijavalinnat julkaistaan AMK-hakukohteissa todistusvalintojen osalta viimeistään 26.5.2025 ja muiden valintatapojen osalta viimeistään 3.7.2025. 

Mikäli tulet hyväksytyksi todistusvalinnan kautta, sinun ei tarvitse osallistua AMK-valintakokeeseen. Jos kuitenkin haluat vielä tavoitella mahdollista ylemmän hakutoiveesi opiskelupaikkaa, osallistu AMK-valintakokeeseen. Tietoa AMK-valintakokeesta kerrotaan ammattikorkeakouluun.fi- sivulla. Opiskelijaksi hyväksytyt saavat tiedon tarjolla olevasta opiskelupaikasta automaattisesti Opintopolku-palvelusta. Hakijat voivat halutessaan tarkistaa oman tilanteensa Oma Opintopolku -palvelusta.

Kun kaikki valinnan tulokset on julkaistu 3.7.2025, saat sähköpostiin viestin, josta pääset Opetushallituksen lähettämään tulostiedotteeseen. Tulostiedotteeseen kootut valintatiedot löytyvät myös Oma Opintopolku -palvelusta. Palvelussa voit seurata valinnan tulosten kehittymistä. Tiedotteessa kerrotaan mm. sen hetkinen valintamenestyksesi kaikkien hakukohteiden osalta sekä mahdollinen varasijatilanteesi eri koulutuksissa. Lisätietoa ja ohjeita yhteishaun valintojen tuloksista ja tulosten tulkinnoista löytyy Opintopolusta. Mikäli sinut on hyväksytty opiskelijaksi, toimii tulostiedote opiskelutodistuksena esim. asuntoa hakiessasi tai asioidessasi muiden viranomaisten kanssa.

Mikäli kevään toisen yhteishaun hakukohteisiin jää vapaita opiskelupaikkoja, ilmoitamme mahdollisesta lisähausta SeAMKin verkkosivulla heinä-elokuun vaihteessa. Tutustu myös avoimen AMK:n opintotarjontaan sekä muihin hakeutumisen mahdollisuuksiin. Syksyn yhteishaun koulutusten tarkemmat tiedot päivitetään SeAMKin verkkosivulle ja Opintopolkuun viimeistään toukokuun 2025 lopussa.

Muistilista yhteishaussa hyväksytylle

1. Vastaanota opiskelupaikka annettuun määräaikaan mennessä
2. Ilmoittaudu läsnä- tai poissaolevaksi opiskelijaksi lukuvuodelle 2025-2026
3. Lataa tarvittavat liitteet hakemukselle paikan vastaanottamisen määräaikaan mennessä
4. Tutustu huolellisesti opintojen aloituksen tietoihin

Opiskelupaikan vastaanottaminen

Kevään toisessa yhteishaussa viimeistään 3.7.2025 opiskelijaksi hyväksytyn on vahvistettava opiskelupaikkansa Oma Opintopolku –palvelussa 10.7.2025 klo 15.00 mennessä. Varasijalta 10.7.2025 jälkeen opiskelupaikan saaneilla on opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen 7 vuorokautta aikaa ottaa paikka vastaan. Näet oman paikan vastaanottamisen määräajan Oma Opintopolku-palvelusta.

Opiskelupaikka tulee vastaanottaa Oma Opintopolku -palvelussa. Kirjaudu Oma Opintopolku -palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli et ota opiskelupaikkaa vastaan määräajassa, menetät sen. Kun olet ottanut opiskelupaikan vastaan Oma Opintopolku -palvelussa, saat vahvistusviestin sähköpostiin. Mikäli et voi ottaa paikkaa vastaan sähköisesti, ota yhteys SeAMKin Hakijapalveluihin.

Varasijoilta hyväksytään uusia opiskelijoita sitä mukaa, mikäli koulutukseen vapautuu opiskelupaikkoja esim. tilanteessa, jossa opiskelijaksi hyväksytty ei ota tarjottua paikkaa vastaan. Varasijalta voi tulla hyväksytyksi 5.8.2025 klo 15.00 saakka. Lue lisää paikan vastaanottamisesta ja ilmoittautumisesta Opintopolku-palvelusta.

Opiskelupaikan vastaanottaminen on sitova, etkä voi enää myöhemmin peruuttaa tai muuttaa sitä. Sitova vastaanotto peruuttaa automaattisesti kaikki muut hakutoiveet. Jos otat sinulle tarjotun opiskelupaikan vastaan, sinua ei enää jatkossa katsota ensikertalaiseksi hakijaksi. Huomioithan, että yhden korkeakoulupaikan säännöksen mukaan voit ottaa vastaan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan.

  • Ilmoittautuminen opiskelijaksi ammattikorkeakouluun

    Ilmoittaudu lukuvuodelle 2025-2026 joko läsnä- tai poissaolevaksi opiskelijaksi Oma Opintopolku -palvelussa opiskelupaikan vastaanottamisen yhteydessä. Kun olet ottanut opiskelupaikan sitovasti vastaan, näytölle ilmestyy ”Siirry ilmoittautumaan” -linkki, joka kautta pääset siirtymään OILI-ilmoittautumispalveluun. Ellet ilmoittaudu määräaikaan mennessä, menetät opiskeluoikeuden.

    Huomaathan, että voit ilmoittautua poissaolevaksi eli siirtää opintojen aloittamista vain AMK-laissa mainituilla perusteilla. Poissaolevaksi ilmoittautuneen tulee todistaa poissaolon lakisääteinen syy vaadituin asiakirjoin lähettämällä dokumentit SeAMKin Liitteet-sivun kautta. Lue tarkemmat ohjeet alla olevasta kohdasta “Rajattu poissaolo-oikeus ensimmäisenä lukuvuonna”.

  • Rajattu poissaolo-oikeus ensimmäisenä lukuvuotena

    Ammattikorkeakoululain (325/2015) mukaan ensimmäisen vuoden opiskelija voi ilmoittautua poissaolevaksi lukuvuodelle ainoastaan lakisääteisistä syistä.

    Voit ilmoittautua poissaolevaksi sähköisesti Oma Opintopolku -palvelussa, mutta sinun tulee todistaa poissaolosi syy alla mainituin asiakirjoin. Oma ilmoituksesi ei ole riittävä selvitys.

    Lakisääteiset syyt poissaololle ja hyväksyttävät dokumentit:

    1. Suoritat asevelvollisuuslain (1438/2007), siviilipalveluslain (1446/2007) tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaista palvelua:  palvelukseenastumismääräys tai voimassa oleva varusmieskortti
    2. Tarvitset vapaata opinnoista lapsesi hoitamiseksi tämän syntymän tai adoption yhteydessä (14.1.2022/53): Kelan todistus raskausraha- tai vanhempainrahakaudesta tai jos todistusta ei vielä ole, lääkärintodistus raskaudesta tai muiden maiden viranomaisten vastaavat todistukset vanhempainvapaasta.
    3. Olet oman sairautesi tai vammasi vuoksi kykenemätön aloittamaan opintoja (20.3.2015/325): sairauspäivärahapäätös tai mikäli sellaista ei ole, todistus työkyvyttömyydestä/sairauslomatodistus.

    Poissaolon lakisääteisyyden todentava dokumentti tulee toimittaa opiskelupaikan vastaanottamisen määräaikaan mennessä. Asiakirjat on toimitettava suomen-, ruotsin- tai englanninkielisinä.

    POISSAOLODOKUMENTIN TOIMITUS: Toimita dokumentti SeAMKin liitteet- sivun kautta.

  • Opiskelijaksi hyväksytyn todistuskopiot: AMK-tutkinto-ohjelmaan hyväksytty

    Jos et ole ladannut Opintopolun hakemukselle 1.4.2025 klo 15.00 mennessä sinulta vaadittua todistuskopiota hakulomakkeella ilmoittamastasi hakukelpoisuuden tuottavasta pohjakoulutuksesta, lataa todistuskopio hakemukselle opiskelupaikan vastaanottamisen määräaikaan mennessä. Opiskelupaikan vastaanottamisen määräajan näet Oma Opintopolku -palvelusta.

    Nimeä tiedostot muotoon “Sukunimi_Etunimi_dokumentti”, esimerkiksi Meikäläinen_Maija_tutkintotodistus

    Skannaa vaadittavan dokumentin kaikki sivut, joissa on tekstiä, tai ota niistä hyvälaatuiset kuvat. Varmista, että kuvista saa selvää. Kokoa samaan kokonaisuuteen liittyvät sivut yhteen tiedostoon. Esimerkiksi tutkintotodistuksen tulisi olla yksi tiedosto, joka voi sisältää useita sivuja. Tarkista, että dokumentit ovat tiedostossa oikein päin.

    Lataa todistuskopiot hakemukselle PDF-, JPG-, DOCX-, tai PNG-muodossa kohtaan “Opiskelijoiksi valituilta vaadittavat todistukset (AMK/YAMK)”.

    Koski-tietovarannosta näemme alla mainituista tutkinnoista tiedot. Näistä tutkinnoista ei ole tarvetta hakemukselle todistuskopiota liittää:

    • ylioppilastutkinnon suorittaneiden tiedot vuodesta 1990 alkaen
    • ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden tiedot vuodesta 2017 alkaen
    • ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittaneiden tiedot vuodesta 2018 alkaen
    • suomalaisen korkeakoulututkinnon suorittaneiden tiedot vuodesta 1995 alkaen (tässä voi olla korkeakoulukohtaisia poikkeuksia)

    Voit tarkistaa omat suoritustietosi Oma Opintopolku -palvelusta. Hakukautena keskeneräisellä hakukelpoisuuden antavalla tutkinnolla hakevan tulee liittää tutkintotodistuskopio hakemukselle 10.7.2025 klo 15.00 mennessä.

    Hakijapalvelut ottavat sinuun yhteyttä, mikäli tulee kysyttävää. Seuraathan sähköpostiasi säännöllisesti. Tarkista roskapostikansiosi siltä varalta, että viestit menevät sinne. Hakijan ja opiskelijaksi hyväksytyn velvollisuus on seurata haku- ja valintaprosessin aikana hakulomakkeella ilmoittamaansa sähköpostiosoitetta ja sinne saapuvia viestejä sekä toimia annettujen ohjeiden ja määräaikojen mukaisesti.

  • Opiskelijaksi hyväksytyn todistuskopiot: Ylempään AMK-koulutukseen hyväksytty

    Jos et ole ladannut Opintopolun hakemukselle 1.4.2025 klo 15.00 mennessä sinulta vaadittua todistuskopiota hakulomakkeella ilmoittamastasi hakukelpoisuuden tuottavasta pohjakoulutuksesta ja hakukelpoisuuden edellytyksenä olevan työkokemuksen todentavista työtodistuksista, lataa tarvittavat todistuskopiot hakemukselle opiskelupaikan vastaanottamisen määräaikaan mennessä. Opiskelupaikan vastaanottamisen määräajan näet Oma Opintopolku -palvelusta.

    Nimeä tiedostot muotoon “Sukunimi_Etunimi_dokumentti”, esimerkiksi Meikäläinen_Maija_tutkintotodistus

    Skannaa vaadittavan dokumentin kaikki sivut, joissa on tekstiä, tai ota niistä hyvälaatuiset kuvat. Varmista, että kuvista saa selvää. Kokoa samaan kokonaisuuteen liittyvät sivut yhteen tiedostoon. Esimerkiksi tutkintotodistuksen tulisi olla yksi tiedosto, joka voi sisältää useita sivuja. Tarkista, että dokumentit ovat tiedostossa oikein päin.

    Lataa todistuskopiot hakemukselle PDF-, JPG-, DOCX-, tai PNG-muodossa kohtaan “Opiskelijoiksi valituilta vaadittavat todistukset (AMK/YAMK)”.

    Pohjakoulutusvaatimus

    Suomalaisella korkeakoulututkinnolla hakevien ei tarvitse ladata kopioita koulutodistuksistaan hakuaikana hakulomakkeelle. Hakukelpoisuusvaatimuksena oleva korkeakoulututkinto tarkistetaan valtakunnallisesta suoritusrekisteristä. Tutkinnon tulee olla valmis viimeistään 10.7.2025. Mikäli tutkinnon suoritustietoa ei löydy valtakunnallisesta rekisteristä, Hakijapalvelut pyytää todistuskopiot erikseen.

    Hakukelpoisuuden edellytyksenä olevan työkokemuksen todentavat työtodistukset ja muut dokumentit

    Hakukelpoisuuteen vaaditaan 24 kuukautta (kaksi vuotta) asianomaisen alan työkokemusta, joka on kertynyt hakukelpoisuuden perusteena olevan pohjakoulutuksen tutkintotodistuksen myöntämispäivästä alkaen.

    Asianomaiseksi alaksi katsotaan sekä ala, jolle nyt ollaan hakemassa, että ala, jolta hakukelpoisuuden tuottava tutkinto on. Työkokemukseksi hyväksytään myös aiemmin Suomessa suoritetun opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon jälkeen, ennen korkeakoulututkintoa hankittu työkokemus. Tarkistathan, että tutkintosi on varmasti opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto. Näitä tutkintoja ei pääsääntöisesti ole ollut enää 2000 luvulla. Esimerkiksi lähihoitajan, merkantin ja mekaanikon tutkinnot eivät ole opistoasteen tutkintoja. Myös tässä tapauksessa vaaditaan asianomaiselta alalta hankittu vähintään 24 kuukauden työkokemus. Yrittäjyys hyväksytään työkokemukseksi, jos siitä on todistus, joka osoittaa, että hakija on tai on ollut YEL- tai MYEL-vakuutettu. Vakuutustodistuksen lisäksi yrittäjyydestä tulee lisäksi toimittaa yritys- tai kaupparekisteriote, josta käy ilmi yrittäjyyden ala. Ulkomainen yrittäjyys todistetaan vastaavin virallisin dokumentein. Työkokemuksen tulee olla hankittu 31.7.2025 mennessä.

    Osa-aikatyön tunnit (työtä alle 35 tuntia/viikko) muunnetaan kokoaikaiseksi niin, että 150 tuntia tai 20 vähintään 7 tunnin työpäivää vastaa yhtä kuukautta. Työkokemuksen ei tarvitse olla yhtäjaksoista eikä saman työnantajan palveluksessa hankittua. Rinnakkaisista työsuhteista hyväksytään vain päätoimista työskentelyä vastaava määrä. Varusmiespalvelusta, siviilipalvelusta, naisten vapaaehtoista asepalvelusta, hoitovapaata, omaishoitajuutta tai opintovapaata ei lasketa työkokemukseksi.

    Työkokemus pitää todentaa työnantajan antamalla työtodistuksella. Todistuksesta tulee ilmetä mm. työsuhteen tarkka alkamis- ja päättymispäivä, työnantajan yhteystiedot ja allekirjoitus, työtehtävät ja osa-aikatyön osalta työtunnit sekä todistuksen myöntämisen päivämäärä. Nykyisestä työsuhteesta tulee pyytää työnantajalta väliaikainen työtodistus. Mikäli työtodistus on kirjoitettu muulla kielellä kuin suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, tulee toimittaa alkuperäiskielisen työtodistuskopion lisäksi kopio virallisen kielenkääntäjän suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi tekemästä käännöksestä, josta tulee käydä ilmi kääntäjän nimi, allekirjoitus ja leima.

    HUOM. työsopimus, määräyskirja, palkkatodistus, eläketodistus, työeläkeote, ansioluettelo tai muu itse kirjoitettu dokumentti eivät riitä.

    Mikäli sinut hyväksytään opiskelijaksi ja työkokemusta kertyy hakukelpoisuuteen vaaditun 24 kk:n osalta vielä hakuajan jälkeen, tulee sinun 1.4.2025 mennessä hakulomakkeelle lataamasi työtodistuksen lisäksi ladata uusi väliaikainen työtodistus lomakkeelle 10.7.2025 klo 15.00 mennessä.

  • Opiskelijavalinnan ehdollisuus

    Opiskelijavalinta on aina ehdollinen siihen saakka, kunnes SeAMK on tarkistanut kaikki hakemiseen, hakukelpoisuuteen ja opiskelijavalintaan vaikuttavat tiedot ja todistukset. SeAMK voi purkaa opiskelijavalinnan, mikäli et toimita todistuksia SeAMKin ilmoittamassa määräajassa tai jos olet antanut tutkinnostasi tai työkokemuksestasi virheellisiä tietoja. Hakijan ja opiskelijaksi hyväksytyn velvollisuus on seurata hakulomakkeella ilmoittamaansa sähköpostiosoitetta ja sinne saapuvia viestejä sekä toimia annettujen ohjeiden ja määräaikojen mukaisesti. Opiskelupaikka voidaan purkaa myös jo opintojen alettua.

     

  • Oikaisumenettely

    Jos opiskelijavalinnassa ja valintaperusteiden soveltamisessa on mielestäsi tapahtunut virhe, voit vaatia siihen kirjallisesti oikaisua 14 vuorokauden kuluessa opiskelijavalinnan tuloksen julkistamisesta eli viimeistään 17.7.2025 klo 15.00 mennessä. Tutustu aina ensiksi kyseisen SeAMKin hakukohteen valintaperusteisiin, ja ota tarvittaessa tämän jälkeen yhteyttä SeAMK Hakijapalveluihin. Mikäli asia ei tällöin selviä, voit tehdä kirjallisen oikaisupyynnön opiskelijavalintaa koskevasta päätöksestä.

    Voidaksesi tulla hyväksytyksi opiskelijaksi sinun tulee täyttää SeAMKin valintaperusteissa määritellyt kriteerit ja suorittaa valintakoe hyväksytysti. Huomioithan myös, että mahdolliset viiveet pyydettyjen todistusten hankkimisessa tai postin kulussa eivät poista vastuutasi toimittaa pyydettyjä dokumentteja ilmoitetussa määräajassa. Hakijan ja opiskelijaksi hyväksytyn velvollisuus on seurata säännöllisesti haku- ja valintaprosessin aikana hakulomakkeella ilmoittamaansa sähköpostiosoitetta ja sinne saapuvia viestejä sekä toimia annettujen ohjeiden ja määräaikojen mukaisesti. Myös roskapostikansio on syytä tarkistaa siltä varalta, että lähetetyt sähköpostiviestit menevät sinne.

    Oikaisupyynnöstä tulee käydä ilmi yksilöidysti mihin haet oikaisua, miten päätöstä tulisi mielestäsi oikaista ja millä perustein haet tätä muutosta. Lisäksi oikaisupyynnöstä on käytävä ilmi oikaisun hakijan henkilö- ja yhteystiedot. Oikaisupyynnön oheen liitetään tarvittavat pyyntöä tukevat asiakirjat. Seinäjoen ammattikorkeakoulu ei käsittele yhteishaussa hyväksytyksi tulleen hakijan oikaisupyyntöä, jos se koskee hakutoivejärjestyksessä alemmaksi asetettua hakukohdetta.

    Oikaisuvaatimuksen liitteineen voit toimittaa ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo(a)seamk.fi, tai vaihtoehtoisesti postitse osoitteella Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Tutkintolautakunta, PL 412, 60101 Seinäjoki. Huomaathan, että SeAMK ei vastaa postin kulusta tai hakijan sähköpostin lähettämisestä ja niissä mahdollisesti ilmenevistä virheistä tai viivästyksistä.

  • Tietoa opintojen aloituksesta

    Opintojen aloitusajankohdat ja -paikat löydät Tietoa uusille opiskelijoille – kaikki kootusti | SeAMK.fi linkin kautta. Tarkista tiedot opintojen aloituksesta mahdollisten muutosten varalta vielä ennen opintojen aloitusta. Sivuilta löydät myös muuta tärkeää tietoa opintojen aloitukseen liittyen, joten tutustuthan sivulla oleviin tietoihin huolellisesti.

    Tervetuloa opiskelemaan!

  • Tietoa YTHS:n palvelusta ja terveydenhoitomaksusta

    Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) palveluihin oikeutetut ammattikorkeakouluopiskelijat maksavat lukukausikohtaisen terveydenhoitomaksun Kelalle. YTHS:n palveluihin oikeutettuja ovat opiskelijat, jotka ovat ilmoittautuneet lukukaudelle läsnä olevaksi ja suorittavat alempaa tai ylempää korkeakoulututkintoa.

    Sinun täytyy maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu aina, jos olet oikeutettu YTHS:n palveluihin. Et voi saada maksusta vapautusta mistään syystä.

    Terveydenhoitomaksusta ei lähetetä laskua, vaan maksu täytyy maksaa OmaKelassa oma-aloitteisesti lukukausittain. Lue ohje, miten maksat korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun.

    Terveydenhoitomaksu tulee maksaa lukukausittain eli kaksi kertaa vuodessa.

Kysyttävää? Ota yhteyttä!

SeAMK Hakijapalvelut

erikoisala

Puhelinpalvelu auki ti-to klo 12-15

sähköposti

puhelin

020 124 5501